Κύριε Παπαντώνη, μετά τις ανακατατάξεις του 2018 στην αγορά του λιανεμπορίου, το 2019 είναι μία απαιτητική χρονιά;
Το 2018 ήταν μια μέτρια χρονιά για το λιανεμπόριο. Ουσιαστικά υπήρξε αναδιάρθρωση στην αγορά, με ενίσχυση ή αποδυνάμωση των βασικών «παικτών». Είναι αλήθεια ότι η εταιρεία Σκλαβενίτης, εμφάνισε δυναμική ανάπτυξη και ενσωμάτωσε πιο γρήγορα τον τζίρο των νέων καταστημάτων. Αυτό το γεγονός ξάφνιασε την υπόλοιπη αγορά! Επίσης, επειδή «έχει καεί όλο το λίπος», το 2019 από πλευράς κατανάλωσης θα είναι μία δύσκολη χρονιά.
Ουσιαστικά, η πρώτη στην κατάταξη λιανεμπορική θα βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης και μεγέθυνσης, αλλά με πιο αργούς ρυθμούς. Οι επόμενοι στην κατάταξη θα βρίσκονται σε προσπάθεια αναδιάταξης, με πιο επιθετική πολιτική, με επέκταση δικτύου ή ακόμα και με οργανωτικές/δομικές αλλαγές. Όμως, όλη αυτή η κατάσταση της μη γρήγορης ανταπόκρισης στα προβλήματα της οικονομικής κρίσης, φανέρωσε μία μεγάλη αδυναμία: το λιανεμπόριο χρειάζεται να βρει διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας με τον καταναλωτή.
Το λιανεμπόριο, λοιπόν, πρέπει να εκσυγχρονιστεί…
Κανένας δεν περίμενε ότι η κρίση θα έχει μεγάλη διάρκεια. Γι’ αυτό και οι λιανεμπορικές, που πίστευαν ότι η επιθετική πολιτική θα τις έβγαζε από το πρόβλημα, απέτυχαν. Δυστυχώς, η κρίση μόλις είχε ξεκινήσει και δεν τους επέτρεψε να ανέβουν προς τα επάνω. Όμως, από αυτήν την κατάληξη διαπιστώσαμε πως η επιθετική πολιτική δεν αρκεί αν δεν συνδυαστεί με δομικές αλλαγές.