Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της αγοράς που ανακοίνωσε η NielsenIQ, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων κινήθηκε θετικά σε αξία στο +3,0% το πρώτο τρίμηνο του 2024 (στοιχεία YTD έως 31 Μαρτίου 2024), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο. Όσον αφορά στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, αυτά παρουσιάζουν παρόμοια αυξητική τάση, στο +2,7%. Η ανάπτυξη αυτή στο λιανεμπόριο τροφίμων φαίνεται αναλογικά να προέρχεται κυρίως από τη θετική μεταβολή των πωλούμενων όγκων, καθώς η αύξηση των τιμών φαίνεται να παρουσιάζει σημαντική αποκλιμάκωση και να κυμαίνεται γύρω στο 1%. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σχέση με τον ετήσιο δείκτη τιμών καταναλωτή, ο οποίος τον Μάρτιο βρίσκεται στο +3,2%, η αύξηση της μέσης τιμής για τα FMCGs είναι σημαντικά χαμηλότερη.
Κατηγορίες προϊόντων
Αναλύοντας τις επιμέρους FMCG κατηγορίες, παρατηρούμε ότι στα Τρόφιμα & Ποτά και στις κατηγορίες Προσωπικής Υγιεινής και Ομορφιάς η αύξηση του τζίρου ήταν στο +3,3%. Αντίθετα, στη μεγάλη κατηγορία της Φροντίδας του Σπιτιού ο τζίρος είναι μειωμένος κατά -1,7%, με τη μέση τιμή να παρουσιάζει σημαντική μείωση. To γεγονός αυτό ενδέχεται να οφείλεται στα πρόσφατα μέτρα της κυβέρνησης για τα μη τρόφιμα, καθώς και στις αντίστοιχες ενέργειες των προμηθευτών.
Παρά τον μειούμενο ρυθμό ανάπτυξης των τιμών, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας φαίνεται να έχουν κερδίσει μια σημαντική θέση στο καλάθι των νοικοκυριών. Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει την αυξητική του πορεία, από το 24,7% (2023), έφτασε το 25,4% το 1ο τρίμηνο του έτους. Την ίδια στιγμή, η προωθητική ένταση συνεχίζει να είναι ιδιαίτερα υψηλή, από 68,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 69,8%. Μάλιστα, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα Shopper Trends της NielsenIQ, 9 στους 10 αγοραστές επηρεάζονται από τα προωθητικά, όταν χρειάζεται να λάβουν απόφαση για τις μάρκες ή ακόμη και τα καταστήματα που επιλέγουν για τις αγορές τους.
Τέλος, σε επίπεδο κατηγοριών ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι υψηλές θερμοκρασίες, ιδιαίτερα του Μαρτίου, φαίνεται να ευνόησαν τις πωλήσεις ορισμένων περισσότερο “καλοκαιρινών κατηγοριών” όπως είναι τα παγωτά (+21,0%), τα εντομοαπωθητικά (+19,5%), καθώς επίσης οι μπίρες (+12,7%) και τα εμφιαλωμένα νερά (+10,4%).