Με στρατηγική και όχι με «τσιτάτα»
Πως πιστεύετε ότι οι μικρές τοπικές λιανεμπορικές, που ανήκουν κατά κανόνα σε ομίλους, μπορούν να διατηρήσουν τον τζίρο τους και την κερδοφορία τους; Έχει πεισθεί ο Έλληνας ανεξάρτητος λιανέμπορος να ενταχθεί σε ένα νέο σχήμα, όπως της SPAR HELLAS, και να παραδώσει τα ηνία της «οικογενειακής επιχείρησης»;
Ο μικρός, ανεξάρτητος λιανέμπορος, οφείλει να κατανοήσει ότι μόνος του δεν μπορεί να διαχειριστεί όλες αυτές τις πληροφορίες που αφορούν τον καταναλωτή, τα logistics, τη διαχείριση εμπορευμάτων κ.λπ.. Η αγορά μας εξελίσσεται πάρα πολύ γρήγορα. Ακόμα, επειδή η κερδοφορία του είναι χαμηλή, δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά την πρόσληψη εξειδικευμένων στελεχών που θα διαχειριστούν για λογαριασμό του όλα τα παραπάνω. Αυτόν το ρόλο, κανονικά, έπρεπε να παίξουν οι όμιλοι.
Ένας μικρός λιανέμπορος χρειάζεται μια μικρή εξειδικευμένη ομάδα ανθρώπων, που θα τον βοηθήσει να κατανοήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματά του μέσα στην αγορά, να ειδικευτεί στην αγορά, να προβάλει το διαφοροποιό του στοιχείο, π.χ. «έχουμε τα καλύτερα φρέσκα», το «φθηνότερο κρεοπωλείο». Πρέπει, λοιπόν, να δομήσει τη στρατηγική του και να προσεγγίσει τον πελάτη.
Επίσης, κάτι άλλο που απασχολεί τους ομίλους είναι ότι αποτελούνται από επιχειρήσεις με διαφορετική φιλοσοφία. Πρέπει να εντάσσονται σε ένα σύνολο και να ακολουθούν την ίδια στρατηγική, κάτι που έχουν αποφύγει να το κάνουν.
Ποιος είναι ο μέχρι στιγμής ρόλος των ομίλων σήμερα; Δίνουμε παροχές, λέμε μερικά έξυπνα «τσιτάτα», και αφήνουμε τον επιχειρηματία να «βγάλει το φίδι από την τρύπα»! Όταν όμως ο επιχειρηματίας αντιληφθεί ότι τον συμβουλεύεις, τον πας ένα βήμα παραπέρα, τότε μπορεί να σε αφήσει να ενταχθείς στην επιχείρησή του.
Άρα, το σημαντικότερο είναι ότι οι επιχειρηματίες/μέλη των ομίλων πρέπει να συμμετέχουν στις αποφάσεις. Δεν αρκεί ένας έξυπνος ή δραστήριος Πρόεδρος, δεν αρκεί ένα δυναμικό Δ.Σ. Οι σύγχρονες ομάδες πρέπει να είναι οργανωμένες και όλα τα μέλη τους να προσφέρουν και να συναποφασίζουν. Μόνο τότε, ως επιχειρηματίας, μπορείς να γίνεις συμμέτοχος σε ένα μεγαλύτερο δίκτυο. Πρέπει όλοι να έχουν ρόλους, διαφορετικής διαβάθμισης βέβαια, και να συμβουλεύει ο ένας τον άλλον. Φανταστείτε το σαν ένα δίκτυο, που κάποιοι από τους κόμβους του λειτουργούν ως hub. Έχουμε περάσει από την εποχή των leaders στην εποχή των teammates.
Όλα τα παραπάνω προσφέρει η SPAR International στον Έλληνα λιανέμπορο, μέσω SPAR HELLAS. Η συνένωση των μικρότερων λιανέμπορων κάνει μία παγκόσμια δύναμη. Ο retailer λειτουργεί τοπικά, ως τμήμα ενός παγκόσμιου brand, παραμένοντας ιδιοκτήτης της επιχείρησής του, εξασφαλίζοντας ευελιξία και προσαρμοστικότητα, σε αντίθεση με το franchise.