Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το λιανεμπόριο;
Είναι αλήθεια πως το λιανεμπόριο αναπτύχθηκε απότομα και δεν περιόρισε τα λειτουργικά κόστη. Ακολούθησε μία πεπατημένη: αυτή των παροχών από τους προμηθευτές. Αυτό είναι ένα μοντέλο που στηρίζεται στον δανεισμό, είτε αυτός προέρχεται από τις τράπεζες είτε από τους προμηθευτές. Όμως, αυτό το μοντέλο δεν έχει μέλλον. Αν για παράδειγμα οι προμηθευτές αποφασίσουν σήμερα να δώσουν ίδιες παροχές σε όλες τις λιανεμπορικές, τότε όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις θα καταρρεύσουν!
Οι λιανεμπορικές έχουν προσαρμόσει τα κόστη τους, ειδικά όταν γιγαντώνονται, με βάση τις παροχές της βιομηχανίας. Αυτό είναι το πρώτο, σοβαρό πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσει το λιανεμπόριο. Να δει τις επιχειρήσεις πρωτίστως ως οργανώσεις οικονομίας κλίμακας και δευτερευόντως καινοτομίας και παραγωγής ιδεών.
Επίσης, πρέπει να προσεγγίσουν τον σύγχρονο καταναλωτή, με διαφορετικό τρόπο. Ο καταναλωτής προτιμά πλέον νέες, διαφοροποιημένες κατηγορίες προϊόντων αλλά και νέους τρόπους προσέγγισης των σ/μ. Δυστυχώς, ακόμα και οι μεγαλύτερες λιανεμπορικές δεν έχουν προσαρμόσει τη γκάμα τους και τη στρατηγική προσέγγισης. Μάλιστα, το πρόβλημα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που παραμένουν ακόμα στη λογική «κυνηγάω τις παροχές».
Πιστεύετε ότι θα συνεχιστεί ο κύκλος των εξαγορών;
Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν, βλέπουμε ότι σήμερα δεν υπάρχει το 50% των αποκαλούμενων μεγάλων λιανεμπορικών της τελευταίας δεκαετίας! Δεν γνωρίζω αν από αυτές που συγκαταλέγονται ανάμεσα στις 10 πρώτες σήμερα, πόσες και ποιες θα βρίσκονται στον επιχειρηματικό χάρτη και την επόμενη δεκαετία! Επίσης, λείπουν ακόμα περισσότερες από τις μικρότερες λιανεμπορικές αλυσίδες. Όμως, στη συγκεκριμένη κατηγορία των μικρών επιχειρήσεων υπάρχει ένα πλεονέκτημα: δεν υπάρχουν barriers to entry. Επομένως, μπορούν να δημιουργηθούν εύκολα νέες εταιρείες. Από αυτές τις μικρές επιχειρήσεις κάποιες θα εξελιχθούν και θα γίνουν επιχειρήσεις με τζίρο 1 ή 2 εκατομμύρια, κάποιες θα γίνουν μεγαλύτερες και θα αναπτύσσονται ή θα πουληθούν. Ουσιαστικά θα επικρατήσουν τρεις τάσεις:
- Διεύρυνση της αγοράς με στόχο την αύξηση του μεριδίου, αλλά από άλλες κατηγορίες/αγορές, π.χ. food to go, ιχθυοπωλείο, αρτοπωλείο κ.λπ.,
- Οι μεγάλες λιανεμπορικές θα προσπαθήσουν να αυξήσουν το μερίδιό τους, μέσω εξαγορών,
- Οι μικρότεροι θα αναπτύσσονται μέσα από πιο οργανωμένα groups, όπως η SPAR.