ML: Συνολικά πώς κρίνετε την πορεία του λιανεμπορίου τώρα; Πώς εκτιμάτε ότι θα κινηθεί συνολικά το 2018 και τι πιστεύετε ότι θα μπορούσε να δώσει ώθηση στην αγορά;
ΚΣ: Η εικόνα και, ίσως πιο σημαντικό, η ψυχολογία της αγοράς έχουν βελτιωθεί. Μετά την ιλιγγιώδη πτώση των προηγούμενων ετών, υπάρχουν σημάδια σταθεροποίησης, τα οποία μας επιτρέπουν μια συγκρατημένη αισιοδοξία για το 2018. Ορισμένοι τομείς του λιανεμπορίου, μάλιστα, εμφανίζουν σημάδια ανάκαμψης. Ωστόσο, έπειτα από μια οκταετία απωλειών, η πραγματική ανάκαμψη απέχει πολύ.
Ο χώρος του σούπερ μάρκετ και της μικρής αγοράς συνεχίζει να αντιμετωπίζει πολύ μεγάλες προκλήσεις. Αλλαγές στο τοπίο των σούπερ μάρκετ δεν αποκλείονται. Πίσω από την εικόνα της βελτίωσης συνεχίζει να υπάρχει μια οικονομία αποδυναμωμένη. Οι επιχειρήσεις είναι ευάλωτες, με αποθεματικά και αντοχές που έχουν υποστεί μεγάλο χτύπημα τα τελευταία χρόνια. Τα δομικά προβλήματα της οικονομίας παραμένουν και οι ισορροπίες είναι εύθραυστες, με τον φόβο απρόβλεπτων πολιτικών εξελίξεων ακόμα ορατό.
Συνεπώς, πρέπει να καταβληθεί σημαντική προσπάθεια ώστε να δημιουργηθεί ένα κλίμα σταθερότητας και ασφάλειας.
ML: Ως αμιγώς ελληνικές παραγωγικές εταιρείες, ποια είναι τα αιτήματά σας προς την πολιτεία; Τι πιστεύετε ότι θα μπορούσε να δώσει ώθηση στην ελληνική μεταποίηση;
ΑΠ: Οι ελληνικές παραγωγικές και μεταποιητικές εταιρείες που κατόρθωσαν την τελευταία οκταετία να διατηρήσουν τη βιωσιμότητά τους -και σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και να αναπτυχθούν- έχουν αποδείξει το σθένος τους, την προσαρμοστικότητα στις συνθήκες της αγοράς και την ικανότητά τους να καινοτομούν και να προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καταναλωτών και κερδίζουν διεθνείς διακρίσεις.
Παρ’ όλ’ αυτά, λειτουργούν σε ένα αρνητικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Επιζητούμε τη δημιουργία ενός σταθερού πλαισίου που θα επαναφέρει την κανονικότητα στην αγορά και θα απομακρύνει την ανασφάλεια. Επιπλέον, πρέπει το περιβάλλον να γίνει φιλικότερο προς την επιχειρηματικότητα. Αυτό είναι κάτι που έχει ειπωθεί πολλές φορές, ωστόσο λίγα βήματα έχουν γίνει προς την κατεύθυνση αυτή.
Η ελληνική επιχειρηματικότητα πρέπει να ενθαρρύνεται, με δεδομένο ότι αποτελεί τον μοναδικό δρόμο βιώσιμης ανάπτυξης. Και θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ανταγωνίζεται επί ίσοις όροις με τις εξωχώριες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Όπως αναφέραμε, αντιμετωπίζουμε δυσανάλογο ανταγωνισμό λόγω, μεταξύ άλλων υψηλότερης φορολογίας, capital controls, έλλειψης ρευστότητας.
Δεν ζητάμε προνομιακή μεταχείριση, ούτε προστατευτισμό. Δεν λέμε όχι στην ξένη επιχειρηματικότητα. Αλλά ζητάμε από την πολιτεία να πει ναι στην ελληνική επιχειρηματικότητα. Επιζητούμε άρση των εμποδίων που δεν μας επιτρέπουν να αναπτυχθούμε, να επενδύσουμε και να χτίσουμε ένα γερό οικοδόμημα στην ελληνική οικονομία.
Συνέντευξη στην Τάνια Μπαλαμπάνη