Υψηλή αξιολόγηση του value for money στο supermarket, σύμφωνα με την ετήσια πανελλήνια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 2.000 ατόμων και εξετάζει ανάμεσα σε άλλα θέματα την αγοραστική εμπειρία στο supermarket. Τα αποτελέσματα προσφέρουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα σε σχέση με τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων.
Επίσης, είναι σημαντικές και οι απόψεις των Ελλήνων καταναλωτών σε σχέση με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες στα καταστήματα του κλάδου. Ένα από τα συμπεράσματα που εξάγεται στην πιο πρόσφατη έρευνα είναι η σχέση ποιότητας-τιμής που απολαμβάνει ο καταναλωτής και διαμορφώνεται πρωτευόντως από την ποιότητα και δευτερευόντως από την τιμή.
Οι τάσεις
Μία από τις βασικές τάσεις που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια είναι η πολύπλοκη σχέση που έχει αναπτυχθεί ανάμεσα στην ποιότητα και στην τιμή. Οι καταναλωτές τα χρόνια της οικονομικής κρίσης αξιολογούν όλο και πιο θετικά την παρεχόμενη αξία σε σχέση με την τιμή που λαμβάνουν στις αγορές τους. Η παρεχόμενη αξία -value for money- εμφανίζεται κυρίως με την αγοραστική εμπειρία και τα επώνυμα, και ποιοτικά, και ασφαλή προϊόντα. Επίσης, εμφανίζεται και με τη γενικότερη συμβολή του κλάδου στη ζωή του καταναλωτή, όπως εταιρική κοινωνική ευθύνη, δημιουργία θέσεων εργασίας, υποστήριξη της ελληνικής οικονομίας κ.λπ.
Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, η πλειονότητα των καταναλωτών αγοράζει τρόφιμα με βασικό κριτήριο τη σχέση ποιότητας-τιμής. Οι μεγάλες λιανεμπορικές άλλωστε έχουν προσαρμοστεί σε αυτή την τάση, προσπαθώντας να παρέχουν υψηλή ποιότητα και εναλλακτικές προϊοντικές επιλογές. Παράλληλα, μέσω των προσφορών παρέχουν στον καταναλωτή τα εργαλεία για τη διαχείριση των χρημάτων του. Τέλος, το 80% των καταναλωτών θεωρεί ότι το supermarket συγκριτικά με άλλα κανάλια πώλησης προσφέρει περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις.
Βασικά κριτήρια αξιολόγησης
Τα supermarket αξιολογούνται ιδιαίτερα θετικά σε όλα τα βασικά κριτήρια της λειτουργίας τους. Συγκεκριμένα:
- Το πιο «δυνατό» σημείο της αγοραστικής εμπειρίας είναι το προσωπικό των καταστημάτων. Οι καταναλωτές έχουν θετική γνώμη για την εξυπηρέτηση και βοήθεια που λαμβάνουν από το προσωπικό σε ποσοστό 86%.
- Ιδιαίτερα θετική είναι η αξιολόγηση των χαρακτηριστικών των διαθέσιμων προϊόντων στα ράφια. Οι θετικές γνώμες για την ασφάλεια και υγιεινή των προϊόντων φτάνουν το 88%, από 78% το 2016. Επίσης, οι θετικές γνώμες για την ποικιλία των προϊόντων αγγίζει το 87% των καταναλωτών.
- Σε σχέση με τις κατηγορίες προϊόντων όπου ο κλάδος καταγράφει ελάσσων ποσοστό πωλήσεων η αξιολόγηση είναι θετική.
- Το 81% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι το supermarket παρέχει φρέσκα προϊόντα (κρέας, ψάρι, οπωροκηπευτικά) υψηλής ποιότητας, έναντι 70% το 2016.
- Συνολικά το 85% των καταναλωτών δηλώνει ότι έχει θετική αίσθηση μετά την έξοδο του από το κατάστημα. Το ποσοστό αυτό είναι ιδιαίτερα υψηλό και σημαντικά βελτιωμένο έναντι του 70% της προηγούμενης διετίας.