ML: Κύριε Πισλή, τα νέα από τη διεθνή οικονομική σκηνή κάθε άλλο παρά αισιοδοξία επιτρέπουν στη λειτουργία των εταιρειών. Πως βλέπετε τις εξελίξεις στο μέτωπο των ανατιμήσεων και ποια είναι η θέση της Dole Eλλάς;
Στάθης Πισλής: Η Dole Ελλάς σεβάστηκε απόλυτα τα συμβόλαια που υπέγραψε με τις λιανεμπορικές εταιρείες στο ξεκίνημα της χρονιάς. Τα προϊόντα μας δεν ανατιμήθηκαν, παρόλο που υπάρχουν σημαντικές ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες από τον Απρίλιο και στο κόστος των ναύλων από τον Ιούλιο. Αξίζει να αναφέρω πως ενώ υπάρχει η δυνατότητα αύξησης των τιμών στις συναλλαγές μας με τα supermarkets, λόγω ανωτέρας βίας (force majeure), δεν έγινε καμία αύξηση. Επομένως, μπορεί ήδη στα supermarkets οι καταναλωτές να βρίσκουν ανατιμημένα προϊόντα, όμως δεν θα δουν ανατιμήσεις στις μπανάνες Dole. Εμείς, στην Dole Ελλάς, πήραμε αυτή την απόφαση την οποία σεβάστηκαν και τα supermarkets. Ωστόσο, εμείς είχαμε σημαντική αύξηση στο κόστος των ναύλων.
Πόσο επιβαρύνεται ένα προϊόν;
Στα προϊόντα υπεισέρχονται πολλοί παράγοντες για την τελική διαμόρφωση της τιμής τους. Ο αρχικός παράγοντας είναι το κόστος παραγωγής. Εμείς, στην Dole Ελλάς, έχουμε δώσει λύση με τις ετήσιες συμφωνίες. Ο δεύτερος παράγοντας είναι η ζήτηση ή η έλλειψη του προϊόντος. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει κενό στις παραδόσεις μας, οπότε στις συνεργασίες μας με τα supermarkets δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα. Υπάρχει ομαλή ροή προϊόντων.
Η Dole Ελλάς σεβάστηκε απόλυτα τα συμβόλαια που υπέγραψε με τις λιανεμπορικές εταιρείες στο ξεκίνημα της χρονιάς. Τα προϊόντα μας δεν ανατιμήθηκαν, παρόλο που υπάρχουν σημαντικές ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες από τον Απρίλιο και στο κόστος των ναύλων από τον Ιούλιο
Ο τρίτος παράγοντας είναι οι σταθερές συνεργασίες μας με τις διεθνείς εταιρείες logistics/μεταφορών που είναι οι μεγαλύτερες σε παγκόσμιο επίπεδο. Ακόμα, ένας άλλος παράγοντας που υπεισέρχεται είναι η αύξηση στο κόστος ναύλων των χαρτοκιβωτίων. Οι μεταφορικές εταιρείες δεν επιβεβαιώνουν, μέχρι στιγμής, τη διαθεσιμότητα του χώρου/όγκου για τον αριθμό των containers που ζητάμε να μεταφέρουμε. Πιστεύουμε πως αυτό είναι ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όλες οι εταιρείες. Με άλλα λόγια, υπάρχουν προϊόντα που επιβαρύνονται με κόστος ναύλων αυξημένο κατά 100%, ενώ όσα από αυτά εισάγονται από την Κίνα είναι με αυξημένο κόστος τουλάχιστον 500%.
Επομένως δεν θα υπάρξει σύντομα αποκλιμάκωση στις αυξήσεις, εφόσον ακόμα δεν έχουν περάσει στον καταναλωτή.
Η παραγωγή φρούτων και λαχανικών επηρεάζεται από την κλιματική αλλαγή και τους αστάθμητους παράγοντες, όπως π.χ. η αύξηση των ναύλων. Όμως, δεν είναι υποχρεωτικό να τρώμε φρέσκα φασολάκια τον χειμώνα και φράουλες όλους τους μήνες του χρόνου. Ως καταναλωτές πρέπει να προσαρμοστούμε και να γίνουμε παραδοσιακοί. Η κλιματική αλλαγή διαταράσσει μεν την αρμονία της φύσης, εφόσον δεν υπάρχουν πλέον 4 εποχές, αλλά δεν επιβάλλει την αγορά προϊόντων που είναι εκτός εποχής! Εάν οι καταναλωτές το επιθυμούν, θα τα πληρώνουν ακριβότερα. Είναι αλήθεια πως όλη αυτή η αναστάτωση θα δημιουργήσει αυξημένο κόστος σε όλα τα προϊόντα. Εμείς, θα προσπαθήσουμε να βρούμε εναλλακτικές λύσεις για να αντιμετωπίσουμε τα καινούργια δεδομένα, όπως με επιπλέον απόθεμα προϊόντων.