Με στόχο τη μείωση των τιμών, η κυβέρνηση προσπαθεί να χειραγωγήσει την αγορά και επιβάλλει δέσμη 4 μέτρων: Μείωση παροχών, Καθαρές τιμές (net pricing), Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων, Πλαφόν στο βρεφικό γάλα. Στη σημερινή παρουσίαση των μέτρων ο Υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας, τόνισε ότι “Αξιοποιούμε νέα “εργαλεία” πολιτικής για να καταλάβουν οι πολυεθνικές ότι η Ελλάδα δεν είναι μπανανία” και συμπλήρωσε πως “Ο πληθωρισμός της απληστίας δεν είναι ανεκτός“.
Αναλυτικότερα
- Μείωση παροχών προς τα s/m για την εξασφάλιση χαμηλότερων τιμών προς τον καταναλωτή. Συγκεκριμένα: Περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις προς τα supermarkets κατά 30% και μεταφέρεται το όφελος στο ράφι. Το μέτρο αυτό θα αφορά στις κατηγορίες που σύμφωνα με τη χαρτογράφηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις (απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες).
- Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων. Δεν επιτρέπεται στις προμηθεύτριες εταιρείες που έχουν ανατιμήσει τα προϊόντα τους να προβαίνουν σε προσφορές σε διάστημα 3 μηνών. Όμως, για τους προμηθευτές εκείνους που διατηρούν ή μειώνουν τις τιμές τους επιτρέπονται οι προωθητικές ενέργειες.
- Καθαρές τιμές (net pricing) από το χωράφι στο ράφι. Για να διασφαλιστεί η διαφάνεια οι εταιρείες υποχρεούνται να πωλούν τα προϊόντα τους σε καθαρές τιμές. Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο, έως 3%, για τις επιστροφές προϊόντων ή φύρα. Το μέτρο αυτό αφορά τις κατηγορίες φρέσκα φρούτα-λαχανικά και κρέατα.
- Πλαφόν στο Μ.Π.Κ. (Μικτό Περιθώριο Κέρδους) στο βρεφικό γάλα. Ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας και του εμπορικού κέρδους (7%).
Ο υπουργός ανακοίνωσε επίσης ότι στην πρωτοβουλία μόνιμης μείωσης τιμής συμμετέχουν 1.300 κωδικοί από 100 εταιρείες, που έχουν 5% μείωση τιμής για τους επόμενους 6 μήνες. Τέλος, αναφέρθηκε στο αποτελεσματικό έργο της ΔΙ.ΜΕ.Α., που διενήργησε 25.267 ελέγχους και επέβαλε πρόστιμα ύψους €13 εκατ. σε 1.865 εταιρείες.