O Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) ολοκλήρωσε την 3η μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο. Με αφορμή τις χριστουγεννιάτικες αγορές πραγματοποίησε έρευνα με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα από 9-11 Δεκεμβρίου σε δείγμα 912 καταναλωτών. Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν την επίδραση της πανδημίας και τις αλλαγές που επήλθαν στην αγοράς της λιανικής στην Ελλάδα. Τα σημαντικότερα συμπεράσματα που καταγράφονται σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες των Χριστουγέννων είναι:
-
Στο -34% οι χριστουγεννιάτικες αγορές σε σχέση με το 2019 (εκτίμηση του κοινού),
-
3 στους 4 καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερα χρήματα σε σχέση με το 2019,
-
4 στους 10 καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερο από τα μισά χρήματα σε σχέση με το 2019,
-
Το 55% των καταναλωτών θα δαπανήσει λιγότερο από 100€ τα φετινά Χριστούγεννα,
-
Το 28% του κοινού θεωρεί πολύ πιθανό να χρησιμοποιήσει την υπηρεσία click away.
Εκτίμηση αγοράς Χριστουγέννων 2020
Η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού, το 73%, θεωρεί ότι η αξία των αγορών τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις το 5% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη. Το μεγαλύτερο ποσοστό 39% θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της δαπάνης του προηγούμενου έτους, άνω του 50%. Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση των καταναλωτών μεταφράζεται σε μείωση της τάξης του -34%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί πάνω από το 1/3 του περσινού τζίρου. Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές εκτιμάται σε μόλις 128€ κατά κεφαλήν. Ακόμα, το 14% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτε, το 19% μέχρι 50€, το 22% έως 100€, το 25% από 101 έως 200€, το 15% από 200 έως 500€ και το 5% πάνω από 500€. Η πλειοψηφία του κοινού, το 55%, θα δαπανήσει λιγότερο από 100€ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.
Χρόνος αγοράς
Ένας στους πέντε καταναλωτές έχει ήδη ολοκληρώσει τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Η πλειοψηφία του κοινού, το 42%, αναμένεται να πραγματοποιήσει τις αγορές του την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.
Click Away και πρόθεση χρήσης
Σε σχέση με την πολυσυζητημένη εφαρμογή του μέτρου του Click Away ή “αγορές εκτός”, φαίνεται ότι τουλάχιστον πριν την εφαρμογή του μέτρου, μόνο 1 στους 4 καταναλωτές εκδήλωνε την πρόθεση να το αξιοποιήσει. Όπως φαίνεται στο αποτέλεσμα της έρευνας, το 28% δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να επιλέξει για τις επόμενες αγορές την υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα σε σχέση με την παράδοση στο σπίτι. Το 26% δηλώνει λίγο πιθανό, ενώ το 46% δηλώνει καθόλου πιθανό. Τα ποσοστά στις εξειδικευμένες περιπτώσεις των αγορών από ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ και ταχυφαγείων είναι ακόμα χαμηλότερα.
Διάρκεια οικονομικής κρίσης COVID-19
Το 88% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα συνεχιστεί σε όλο το 2021, ενώ το 64% θεωρεί ότι θα συνεχιστεί και μετά το 2021.Τα παραπάνω ευρήματα σχετίζονται και με τις εξελίξεις σε σχέση με την πανδημία και κυρίως την αναζήτηση της υγειονομικής ασφάλειας και την οικονομική επίδραση της πανδημίας.
Ασφάλεια και Υγιεινή στις αγορές
Το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια αυξήθηκε από 10% σε 16%. Αντίστοιχα μειώθηκαν τα κριτήρια της χρηματικής δαπάνης από 49% σε 43% και της ποιότητας από 23% σε 21%. Ακόμα, το κοινό αναμένεται να σταματήσει τις περισσότερες από τις συνήθειες που υιοθέτησε, μόλις επιλυθεί το υγειονομικό πρόβλημα. Μάλιστα, οι περισσότεροι καταναλωτές θα σταματήσουν άμεσα τη χρήση μάσκας και την απολύμανση. Εξαίρεση αποτελεί πρώτον η αποταμίευση για περίπτωση ανάγκης, λόγω και της προαναφερθείσας οικονομικής κρίσης. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η υιοθέτηση των αγορών από απόσταση.
Στοιχεία: ΣΕΛΠΕ