Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της NielsenIQ (στοιχεία YTD έως 19 Ιουνίου 2022), η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κινείται θετικά, στο +0,9%. Όμως, αυτή η ανάπτυξη προέρχεται αποκλειστικά από τις αυξημένες τιμές, καθώς η ζήτηση παρουσιάζει αρνητική τάση για το σύνολο των μεγάλων κατηγοριών, όπως τις κωδικοποιεί η NielsenIQ.
Παρατηρώντας την πορεία επιλεγμένων FMCGs κατηγοριών, η τάση σε αξία του +0,7% που σημειώνουν οδηγείται κυρίως από τις κατηγορίες των Τροφίμων & Ποτών, οι οποίες παρουσιάζουν και τις μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις, στο +4,2%, με αποτέλεσμα οι όγκοι πωλήσεων να υποχωρούν κατά -2,7%.
Ωστόσο, οι επιμέρους κατηγορίες εμφανίζουν εντελώς διαφορετικές δυναμικές. Ενδεικτικά αναφέρονται οι κατηγορίες του Ελαιόλαδου, του Συσκευασμένου Τυριού και των Αλεύρων. Οι τιμές των παραπάνω προϊόντων έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά κατά +22,7%, +9,6% και +9,1% αντίστοιχα.
Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι στην αύξηση αυτή έχουν συμβάλει ιδιαίτερα οι μήνες Μάιος και Ιούνιος. Οι ανατιμήσεις αυτούς τους μήνες ήταν σημαντικά πιο έντονες, σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του έτους. Σε αυξημένο επίπεδο τιμών κινούνται και οι μεγάλες κατηγορίες της Φροντίδας του Νοικοκυριού και της Προσωπικής Περιποίησης, +3,4% και +2,1%. Αποτέλεσμα αυτών των αυξήσεων είναι η υποχώρηση της κατανάλωσης κατά -5,3% και -3,6. Μεταξύ των κατηγοριών που έχουν σημειώσει τις πιο υψηλές ανατιμήσεις είναι το αλουμινόχαρτο (+16,7%), αλλά και οι πάνες (+9,0%).
Αυξημένες τιμές – προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Στο πλαίσιο των πληθωριστικών πιέσεων φαίνεται ότι οι καταναλωτές προσπαθούν να εξοικονομήσουν χρήματα, επιλέγοντας όλο και περισσότερο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τα branded προϊόντα. Η τάση αυτή έχει οδηγήσει στην αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά, από το +12,7 το 2021 στο +13,6%. Την ίδια στιγμή, τόσο οι λιανέμποροι όσο και οι προμηθεύτριες εταιρείες επιδιώκουν να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους, εντείνοντας την προωθητική δραστηριότητα μέσα στα καταστήματα που αγγίζει το +66,4% για το σύνολο των FMCGs.