Η ΑΒ Βασιλόπουλος διατήρησε δυνάμεις, σύμφωνα με τα ενοποιημένα χρηματοοικονομικά μεγέθη του Ομίλου και της Εταιρείας. Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών της ΑΛΦΑ-ΒΗΤΑ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. ανήλθε σε 2.021,0 εκατ.€ το 2020 σε επίπεδο Ομίλου (2.018,1 εκατ.€ για την Εταιρεία), από 1.947,9 εκατ.€ το 2019. Ο Όμιλος παρουσίασε αύξηση 3,76% και 3,60% η εταιρεία. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στην κατ’ οίκον κατανάλωση.
Τα Μικτά Αποτελέσματα (Μικτό Κέρδος) ανήλθαν σε 557,1 εκατ.€ το 2020 σε επίπεδο Ομίλου (554,4 εκατ.€ για την Εταιρεία) από 508,7 εκατ.€ το 2019, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 9,51% ο Όμιλος και 8,97% η Εταιρεία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα η αύξηση στα μικτά αποτελέσματα είναι ευθυγραμμισμένη με αυτή των πωλήσεων.
Οι Λειτουργικές Δαπάνες ανήλθαν σε 486,8 εκατ.€ το 2020 σε επίπεδο Ομίλου (485,2 εκατ.€ για την Εταιρεία) από 441,6 εκατ.€ το 2019, παρουσιάζοντας αύξηση των δαπανών κατά 10,25% σε επίπεδο Ομίλου και 9,89% σε επίπεδο Εταιρείας.
Τα Κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 174,4 εκατ.€ το 2020 σε επίπεδο Ομίλου (172,9 εκατ.€ για την Εταιρεία) έναντι 170,4 εκατ.€ το 2019, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,33% σε επίπεδο Ομίλου και 1,43% σε επίπεδο Εταιρείας σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Τα Κέρδη προ Φόρων ανήλθαν σε 38,7 εκατ.€ το 2020 σε επίπεδο Ομίλου (37,5 εκατ.€ για την Εταιρεία) έναντι 28,5 εκατ.€ σε επίπεδο Εταιρείας, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 35,60% σε επίπεδο Ομίλου και 31,69% σε επίπεδο Εταιρείας σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Τα Κέρδη Χρήσεως ανήλθαν σε28,0 εκατ.€ το 2020 σε επίπεδο Ομίλου (27,1 εκατ.€ για την Εταιρεία) έναντι 20,0 εκατ.€ σε επίπεδο Εταιρείας το 2019, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 40,20% για τον Όμιλο και 35,45% για την Εταιρεία.
Δείκτες Απόδοσης και Δραστηριότητας
Επενδύσεις
Το ύψος των επενδύσεων ανήλθε σε 54,9 εκατ.€ για τον Όμιλο και 54,5 εκατ.€ για την Εταιρεία. Οι επενδύσεις του Ομίλου αφορούσαν στην επέκταση και την αναβάθμιση του δικτύου πωλήσεων μέσω οργανικής ανάπτυξης και στην ανακαίνιση των καταστημάτων του. Οι επενδύσεις που αφορούν την οργανική επέκταση της Εταιρείας χρηματοδοτήθηκαν από εισροές προερχόμενες από τις λειτουργικές της δραστηριότητες.
Καταστήματα
Κατά τη διάρκεια του 2020 λειτούργησε οκτώ (8) νέα καταστήματα supermarkets και τριάντα έξι (36) καταστήματα με το σύστημα της δικαιόχρησης. Στο τέλος της χρήσης, το δίκτυο πωλήσεων του Ομίλου ήταν 543 καταστήματα. Τα 310 από αυτά είναι εταιρικά καταστήματα λιανικής πώλησης, ενώ τα 219 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (Franchising). Επίσης, 14 καταστήματα είναι χονδρικής πώλησης.
Το 2020 ο Όμιλος δημιούργησε το πρώτο υπερσύγχρονο AB Home Shop Center, που αποτελεί μια επένδυση άνω των 10 εκατ.€ και εξυπηρετεί αποκλειστικά τις ηλεκτρονικές παραγγελίες για την Αττική με μεγάλη ταχύτητα και αξιοπιστία. Το ΑΒ Ηome Shop Center δημιούργησε άμεσα 260 νέες θέσεις εργασίας. Διαθέτει μια μεγάλη ποικιλία 11.000 προϊόντων και συγκεντρώνει κάθε μέρα 2.000 παραγγελίες.
Εξαγορές, συγχωνεύσεις
Στις 9 Φεβρουαρίου 2020, η AB απέκτησε το 100% του μετοχικού κεφαλαίου των εταιρειών KAST ΑΕ και THIRA ΑΕ. Επίσης, μέσω της THIRA, απέκτησε το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της θυγατρικής AST Α.Ε. Κάθε μία από τις προαναφερθείσες εταιρείες είχε δημιουργήσει ένα κατάστημα franchise AB (συγκεκριμένα AB Kyparissia, Santorini και Akrata Food Market αντίστοιχα) κατά τα έτη 2012- 2013. Η κύρια πηγή εσόδων των εταιρειών αυτών προέρχεται από την λιανική πώληση αγαθών μέσω επιχειρήσεων υπεραγορών με εγκαταστάσεις μισθωμένες από τρίτους.
Τον Ιούλιο 2020 τα καταστήματα των AST Α.Ε. και KAST Α.Ε. υπομισθώθηκαν σε νέο συνεργάτη με σύμβαση δικαιόχρησης (franchise), στον οποίο μεταβιβάστηκαν τα εμπορεύματα και ο πάγιος
εξοπλισμός των καταστημάτων. Στις 15.12.2020 η διοίκηση της ΑΒ αποφάσισε τη συγχώνευση των τριών εταιρειών με απορρόφηση από την ΑΒ, με σκοπό να επιτευχθεί καλύτερη, ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη οργάνωση και συντονισμός του δικτύου των καταστημάτων.
Προοπτικές
Για το τρέχον έτος, ο Όμιλος σχεδιάζει την επιτάχυνση της ανάπτυξής του με την προσθήκη νέων καταστημάτων στο δίκτυό του, συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων του δικτύου
δικαιόχρησης (franchising) και των καταστημάτων χονδρικής και λιανικής. Παρά την οικονομική κρίση και την συρρίκνωση της αγοράς, ο Όμιλος το 2020 κατάφερε να
βρίσκεται στις πρώτες θέσεις στην ελληνική αγορά και βασικός του στόχος είναι να ενδυναμώσει περαιτέρω την ανάπτυξη των καταστημάτων του και να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά του με συγκεκριμένες επενδύσεις, τόσο στις τιμές όσο και στην ποικιλία των εμπορευμάτων που διαθέτει. Οι κινήσεις αυτές συνδυαζόμενες με την προσεκτική οικονομική
πολιτική και διαχείριση και την ολιστική προσέγγιση του πελάτη θα αποτελέσουν τα ουσιαστικά χαρακτηριστικά της πολιτικής του για να πετύχει τους στόχους του το 2021.
Άνοδος τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο
Εκείνο που συνεχίζει να απασχολεί τις αγορές είναι η άνοδος των τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο, με πληθωριστικές πιέσεις ήδη ορατές, και ταυτόχρονα ο συνεπακόλουθος κίνδυνος μείωσης
των παραγγελιών και της ζήτησης. Επομένως, στη εποχή μετά την πανδημία το ζητούμενο είναι να βρεθεί το σημείο ισορροπίας, ώστε να αποφευχθούν έντονες διακυμάνσεις και
πληθωριστικές πιέσεις, με σκοπό την προστασία της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.
Επιπρόσθετοι μακροοικονομικοί κίνδυνοι, τους οποίους ενδεχομένως ο Όμιλος θα κληθεί να αντιμετωπίσει, είναι η σταθεροποίηση στα χαμηλά του διαθέσιμου κατά κεφαλήν εισοδήματος, καθώς και η αβεβαιότητα από τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 στην οικονομία. Αυτά ενδεχομένως θα οδηγήσουν στη συμπίεση και στη συρρίκνωση των καταναλωτικών δαπανών, κυρίως μέσω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος επιχειρήσεων και νοικοκυριών.
Η μείωση των καταναλωτικών δαπανών μπορεί να επιφέρει αφενός όξυνση του ανταγωνισμού και αφετέρου πτωτική τάση στις πωλήσεις και το περιθώριο κέρδους. Κατά συνέπεια να επηρεάσει αρνητικά την αποδοτικότητα των εργασιών του Ομίλου. Από τις σημαντικότερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο Όμιλος κατά το 2021 είναι η ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων του, που αφορούν την αξία στον πελάτη (customer value), το δίκτυο, την ψηφιοποίηση και τις νέες αγοραστικές συνήθειες, το κομμάτι της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας και φυσικά το ανθρώπινο δυναμικό.
Ανθρώπινο δυναμικό
Ο Όμιλος στις 31.12.2020 απασχολούσε 15.386 άτομα (14.550 άτομα το 2019) εκ των οποίων το 62,88% αποτελείται από γυναίκες, ενώ 688 άτομα αποτελούν ανθρώπινο δυναμικό άλλων
εθνικών προελεύσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει ήδη υπογράψει τη Χάρτα Διαφορετικότητας στην Ελλάδα, καθώς η ισότιμη ένταξη και ενσωμάτωση και οι ίσες
ευκαιρίες στην εργασία, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της επιχειρησιακής κουλτούρας της Εταιρείας.
Ανακύκλωση
Η ΑΒ Βασιλόπουλος αποτελεί τη μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα και την Ευρώπη που εφαρμόζει το Σύστημα Ατομικής Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών. Σήμερα, διαθέτει 91 κέντρα ανακύκλωσης. Για κάθε συσκευασία που ανακυκλώνεται δίνεται χρηματικό αντίτιμο, το οποίο ο χρήστης μπορεί να δωρίσει στη ΜΚΟ “Το Χαμόγελο του Παιδιού” ή να ζητήσει να του αφαιρεθεί από τις αγορές του στα καταστήματα ΑΒ. Τα τελευταία 5 χρόνια 15.000.000 συσκευασίες ανακυκλώθηκαν στα Κέντρα Ανακύκλωσης ΑΒ.