Πραγματοποιήθηκε η ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση της «ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ECR», στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 100 στελέχη των εταιρειών/μελών του Συνδέσμου.
Ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, Διευθύνων Σύμβουλος ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ και Πρόεδρος του ECR Hellas/προμηθευτές, αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτικές εταιρείες και το λιανεμπόριο. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στη μεταβλητότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στις αλλαγές στην ψυχολογία του καταναλωτή και στις γεωπολιτικές αναταραχές που επηρεάζουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Ακόμα, τόνισε πως η κλιματική αλλαγή επιβάλλει πλέον στις επιχειρήσεις τροποποίηση στον σχεδιασμό των ενεργειών τους και την προετοιμασία τους. Τέλος, επισήμανε τη δύσκολη αγορά εργασίας με δεδομένη την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και το μεγάλο ποσοστό ανθρώπινου δυναμικού που έφυγε από τη χώρα τα προηγούμενα χρόνια, την εξέλιξη της τεχνολογίας και καινοτομίας. Παρότι οι προκλήσεις είναι πολλές, λιανεμπόριο και προμηθευτές μπορούν μαζί – όπως έχουν αποδείξει – να συνεργαστούν και να προσφέρουν τις κατάλληλες λύσεις για τον καταναλωτή.
Η κ. Ζέτα Χειμωνίδου, VP Digital & Technology & Head of e-commerce ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ και Πρόεδρος του ECR Hellas/λιανεμπόριο, αναφέρθηκε στις ενέργειες που υλοποιήθηκαν το 2023 με σημαντικότερες την ολοκλήρωση του έργου των ομάδων εργασίας με θέματα Future Physical Store και Food Waste. Κατόπιν αναφέρθηκε στις προγραμματισμένες ενέργειες για τη διετία 2024-2025 που αφορούν τρεις άξονες:
- Τις νέες ομάδες εργασίας με θέματα:
α. Χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την εξατομίκευση της εμπειρίας και της διαδραστικότητας με τον καταναλωτή,
β) Βελτιστοποίηση διαχείρισης διανομής και μεταφοράς στον αστικό ιστό και στα νησιά και
γ) ECR & ESG:Leading towards a value-led sustainability journey - Εκπαίδευση: συνεχίζει τη συνεργασία του ECR Hellas με το εργαστήριο ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μάλιστα, θα αναπτυχθεί ένα νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο Retail Innovation, για την εκπαίδευση των στελεχών των εταιρειών/μελών, ώστε να αντιληφθούν τα θέματα που συνδέονται με την καινοτομία στο λιανεμπόριο (retailo) και τις προκλήσεις και ευκαιρίες που δημιουργεί για τις εταιρείες του κλάδου. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί τόσο με φυσική παρουσία όσο και διαδικτυακή και θα υλοποιηθεί στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στην Κρήτη, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε στελέχη των επιχειρήσεων εκτός της Αθήνας να συμμετέχουν δια ζώσης. Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει το Σεπτέμβριο 2024.
- Έρευνα: στο επίκεντρο του ECR βρίσκεται πάντα ο καταναλωτής. Γι’ αυτόν τον λόγο σχεδόν κάθε χρόνο υλοποιούνται 1-2 έρευνες, είτε στο πλαίσιο των ομάδων εργασίας είτε ανεξάρτητα, μέσω των οποίων διερευνώνται θέματα του κλάδου που συνδέονται με τις αλλαγές της καταναλωτικής συμπεριφοράς.
Ο κ. Χρήστος Τσεντεμεϊδης, Σύμβουλος Έργων & Στρατηγικής Ανάπτυξης ECR Hellas, αναφέρθηκε διεξοδικά στο αντικείμενο και τους στόχους των ομάδων εργασίας.
Ο κ. Δημήτρης Κουτσόπουλος, CEO Deloitte Greece, στο πλαίσιο της ομιλίας σχετικά με την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας και την επίδρασή της στις στρατηγικές επιλογές των επιχειρήσεων αναφέρθηκε μεταξύ άλλων:
- στον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, ο οποίος είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη,
- στην ανάληψη της πιστοληπτικής ικανότητας γεγονός που συνδέεται με το προσδόκιμο της αύξησης των επενδύσεων στην Ελλάδα,
- στις γεωπολιτικές αναταράξεις που δημιουργούν θέματα όσον αφορά στην ενέργεια αλλά και στην αύξηση των απαιτήσεων για σημαντικές αμυντικές δαπάνες,
- στο υψηλότερο ποσοστό των καταθέσεων έναντι των δανείων κατά 75 δις που είναι διαθέσιμα για την ελληνική αγορά,
- στο χρέος της Ελλάδας που παραμένει υψηλό σε σχέση με το ΑΕΠ -η διαφορά δεν καλύπτεται εύκολα και σε αυτή την κατεύθυνση θα βοηθήσει το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας,
- στη βιωσιμότητα και το σοβαρό αντίκτυπο που έχει για τις επόμενες γενεές η αύξηση κατά 1.6οC της θερμοκρασίας του πλανήτη,
- στην έλλειψη ανθρώπων με δεξιότητες που συνδέονται με τις απαιτήσεις που δημιουργεί η συνεχώς αυξανόμενη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και η επιτακτική ανάγκη για upskilling & reskilling του ανθρώπινου δυναμικού ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της επόμενης ημέρας,
- στη σημαντική επίπτωση της υπογεννητικότητας και της μείωσης του πληθυσμού της Ελλάδας.
Ο κ. Κωνσταντίνος Παπαχρηστόπουλος, Director Accenture Song Lead αναφέρθηκε στα 5 life trends για το 2024 (Where’s the love?, The great interface shift, Meh-diocrity, Error 429: Human request limit reached, Decade of deconstruction), που συνδέονται με την καταναλωτική συμπεριφορά και την επίδρασή τους στις επιχειρήσεις. Μερικά σημεία που θα πρέπει να εξετάσουν οι επιχειρήσεις συνδέονται με:
- Οι πελάτες θέλουν να αισθάνονται την αξία. Οι μάρκες πρέπει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη μέσω απτής υποστήριξης,
- Η τεχνητή νοημοσύνη προσομοιώνει ένα αίσθημα οικειότητας στις ψηφιακές μας αλληλεπιδράσεις,
- Η καινοτομία προκαλεί ενθουσιασμό και συναισθηματική σύνδεση, αλλά η ψυχαγωγία και το περιεχόμενο στηρίζονται υπερβολικά στην οικειότητα. Η δημιουργικότητα πρέπει να είναι απρόβλεπτη,
- Η ψηφιακή τεχνολογία παράγει συνεχώς πολυάριθμα οφέλη, αλλά σε αντάλλαγμα υπάρχουν και απαιτήσεις. Κάθε φορά που λανσάρεται κάτι καινούργιο, οι άνθρωποι πρέπει να αξιολογούν την ισορροπία μεταξύ του τι δίνουν και τι παίρνουν,
- Οι άνθρωποι επανεξετάζουν τα προσωπικά τους ορόσημα και χρειάζονται χώρο για το χρόνο, την ελευθερία, τη φροντίδα και την ενημέρωση.
Ο κ. Θάνος Μαύρος, Εταίρος Συμβουλευτικές Υπηρεσίες ΕΥ Ελλάδος – Επικεφαλής Τμήματος Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Διεπιχειρησιακών Λειτουργιών ΕΥ Ελλάδος & ΕΥ CESA και η κ. Κιάρα Κόντη, Εταίρος Επικεφαλής Υπηρεσιών Βιώσιμης Ανάπτυξης ΕΥ CESA, αναφέρθηκαν στις δράσεις του ECR Hellas σε θέματα ESG. Η αντίστοιχη ομάδα εργασίας που έχει δημιουργηθεί υπό τον συντονισμό της ΕΥ έχει ως στόχο να βοηθήσει τα στελέχη των εταιρειών να κατανοήσουν τα ζητήματα που σχετίζονται με τα κριτήρια ESG και πως μπορούν αυτά να επηρεάσουν μια επιχείρηση.
Στο πλαίσιο της αντίστοιχης ομάδας εργασίας θα αναπτυχθεί ένα ESG Playbook με τους εξής στόχους:
- Δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας για τον καταναλωτή & τις επιχειρήσεις,
- Διασφάλιση συμμόρφωσης ESG,
- Κατανόηση αναγκών & ενημέρωση ESG ως βάση ενίσχυσης της βιώσιμης ανάπτυξης.
Παράλληλα, θα πραγματοποιηθεί μία εκπαιδευτική ενότητα στις 2,3 και 4 Απριλίου 2024, προς τις εταιρείες/μέλη του ECR Hellas, διάρκειας 3 ημερών, αποτελούμενη από 5 ενότητες.
Τέλος, ο κ. Απόστολος Πεταλάς, Γενικός Διευθυντής Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), ανέφερε ότι σε ένα δύσκολο μεταβαλλόμενο περιβάλλον για το οποίο δεν ισχύει πλέον το business as usual, είναι σημαντικό οι επιχειρήσεις να διατηρούν την ψυχραιμία τους και την αναλυτική σκέψη τους. Η Ελλάδα έχει μία διαφορετικότητα ως αγορά και το μεγάλο διάστημα της οικονομικής κρίσης έχει αφήσει μία αβεβαιότητα στην ελληνική κοινωνία. Οι επιχειρήσεις πρέπει να εξετάσουν τις προκλήσεις και να διατηρήσουν την ισορροπία μεταξύ των παραγόντων που επηρεάζουν την αγορά.