Οι βιτρίνες των καταστημάτων λιανικής προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν ένα περιβάλλον ηδονικής κατανάλωσης για τους πελάτες τους. Το λιανεμπόριο υποκινούσε συμπεριφορές και διέγειρε ερεθίσματα. Το αποτέλεσμα ήταν κάποια στιγμή να εκδηλώνονται σε συμπεριφορά αγοράς και αύξηση της ζήτησης. Όμως, ένα σημαντικό μέρος αυτής της διαδικασίας συναλλαγών στο εξής θα πραγματοποιείται μέσα από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Στον κόσμο της ψηφιακής λιανικής τα e-shops θα αντικαταστήσουν τους πολύβουους εμπορικούς δρόμους και τις εμπορικές πιάτσες. H αλλαγή αυτή θα μετατρέψει την υπάρχουσα καταναλωτική νοοτροπία της υπερβολής σε επενδυτική συμπεριφορά (investor mentality).
Σε δύο από τις μεγαλύτερες αγορές, της Κίνας και των ΗΠΑ, υπολογίζεται ότι η ανάπτυξη του internet retailing θα αγγίξει το 60% μέχρι το 2022. Επίσης, το 65% της ανάπτυξης των μεγάλων discounters θα συγκεντρώνεται σε 5 χώρες: στις ΗΠΑ, την Τουρκία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Πολωνία. Συγκεκριμένα, το ποσοστό discounters στο σύνολο του grocery retailing από 5,8% το 2017 αναμένεται να φθάσει στο 6,5% το 2022.
Ψηφιακή υποστήριξη
Εταιρείες κολοσσοί όπως η Facebook, η Amazon (2η στην παγκόσμια κατάταξη), η Alibaba (3η στην παγκόσμια κατάταξη), έχουν πάρει θέση σε εμπορικό επίπεδο, τόσο στη δημιουργία και επεξεργασία δεδομένων όσο και στην πώληση υπηρεσιών ψηφιακής υποστήριξης. Η κατανάλωση ως έναν βαθμό θα δικτυωθεί στο πλαίσιο ικανοποίησης των ιντερνετικών αγορών, αντί της ευχάριστης βόλτας στο εμπορικό πάρκο.
Η αόριστη υποστήριξη της θεωρίας περί προστιθέμενης αξίας που πηγάζει από την ανταγωνιστικότητα του κόστους, της ποιότητας και της εξυπηρέτησης σταδιακά περιθωριοποιείται και τα πράγματα πλέον συγκλίνουν στην υπεραξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και των δυνατοτήτων της ανθρώπινης διάνοιας. Μέσω αυτών παράγεται διαρκής καινοτομία σε όλα τα επίπεδα, που ανταποκρίνεται στις πιο ιδιαίτερες απαιτήσεις του αγοραστικού κοινού σε ένα περιβάλλον λειτουργικής ετοιμότητας και ολιστικής προσέγγισης.
Στη νέα ιντερνετικού τύπου Οικονομία ο ανταγωνισμός είναι σκληρός. Οι μηχανές αναζήτησης πρέπει να τοποθετούν το προϊόν σας αρκετά ψηλά για να σας προσέξουν και είναι πιθανόν να ενδιαφερθούν οι δυνητικοί πελάτες σας. Το εμπόρευμα μετασχηματίζεται και μεταλλάσσεται σε εικόνα. Το smart phone ή η οθόνη του laptop είναι το εργαλείο δουλειάς που θα σου επιτρέψει την ψηφιακή περιήγηση με τη συμμετοχή των αισθήσεων απέναντι στο προϊοντικό περιεχόμενο που έχει κανείς τη δυνατότητα να συγκρίνει, να επιλέγει ή και να απορρίπτει.
Οι ψηφιακοί καταναλωτές στην Ελλάδα υπερδιπλασιάστηκαν από το 2020. Προσεγγίζουν πλέον το 33% έναντι 53% του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ το 50% των νέων χρηστών εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να παραμένουν ψηφιακοί στο υπόλοιπο της καταναλωτικής τους ζωής.
Το τρίπτυχο της ψηφιακής λιανικής
Το τρίπτυχο της ψηφιακής λιανικής συντίθεται από έννοιες, όπως:
1. Του έξυπνου εμπορικού καταστήματος που δεν στοιχειοθετείται από τις παραμέτρους της τιμής και ποιότητας (θεωρούνται πλέον ως δεδομένες), αλλά από την προσφορά μιας ιδιαίτερης ψηφιακής εμπειρίας εξυπηρέτησης που θα διεξάγεται πιθανόν από την πολυθρόνα του σπιτιού του καταναλωτή ο οποίος θα απολαμβάνει τους έξυπνους ψηφιακούς καθρέφτες, τα έξυπνα καλάθια κ.ά.
2. Της δυναμικής διασυνδεδεμένης εφοδιαστικής αλυσίδας που το just in time (ακρίβεια στον χρόνο παράδοσης) αποτελεί τον κεντρικό στρατηγικό πυρήνα της νέας φιλοσοφίας logistics. Νέου τύπου αισθητήρες εμπλέκονται στη διαδικασία και ανιχνεύουν σε πραγματικό χρόνο (real time) τη διακίνηση προϊόντων. Επίσης, σε κάθε φάση παραγωγής μέχρι την οριστικοποίηση του τελικού προϊόντος προς διακίνηση, καθώς και στην εποπτεία ελέγχου αποθεμάτων.
3. Του διασυνδεδεμένου καταναλωτή που αναζητά την εμπειρία της σύγκρισης μεταξύ φυσικού, ψηφιακού και υβριδικού τύπου καταστήματος. Ο μεγάλος όγκος πληροφοριών και δεδομένων δίνει τη δυνατότητα στο κατάστημα να εξατομικεύει τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του.
Η αξιοποίηση των νέων trends θα βρίσκουν στο εξής πεδίο εφαρμογής σε ένα ψηφιακό περιβάλλον εμπειρίας και ενισχυμένου connectivity. Με αυτό τον τρόπο θα ενδυναμώνεται η έννοια του engagement μεταξύ καταναλωτή και εμπορικού καταστήματος.
Από το consumer mentality στο investor mentality
Τέλος, η μεταστροφή από το consumer mentality στο investor mentality που αλλάζει ως εκ των πραγμάτων. ‘Εχει παρέλθει η μέχρι σήμερα νοοτροπία αγοράς προϊόντων για λόγους εντυπωσιασμού και show off. ‘Εχει παρέλθει η νοοτροπία των εθισμένων καταναλωτών που βρίσκονται σε μια αέναη, ακόρεστη και διαρκή διαδικασία συνεχόμενων αγορών. Επίσης, έχει παρέλθει η νοοτροπία αγορών για την ικανοποίηση του αισθήματος της προσδοκίας και όχι της κάλυψης πραγματικών αναγκών.
Σε μία κοινωνία, για παράδειγμα την αμερικάνικη που είναι συντηρητική, το 20% των καταναλωτών δεν προβαίνουν σε καμία αποταμίευση. Το 43% των Αμερικανών δαπανούν περισσότερα χρήματα από αυτά που λαμβάνουν ως αποζημίωση εργασίας. Χρησιμοποιούν τις πιστωτικές τους κάρτες ή δανείζονται για να χρηματοδοτήσουν τις αγορές τους.
Η νέα νοοτροπία επενδυτή (investor mentality) είναι το κλειδί διασφάλισης της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και δημιουργίας πλούτου. Η συγκεκριμένη επενδυτική νοοτροπία συμβάλλει στην εξοικονόμηση χρημάτων και στην καλύτερη δυνατή επιλογή τοποθέτησης σε νέες επενδύσεις. Ακόμα, συμβάλλει στον περιορισμό των επιτοκίων που επιβαρύνουν τον δανεισμό των καταναλωτών. Τέλος, συμβάλλει στο χτίσιμο μακροχρόνιων, εποικοδομητικών σχέσεων με στόχευση το μέλλον και την επόμενη μέρα.
Ωστόσο, αξίζει να αναφερθεί ότι η αλλαγή από την υπάρχουσα καταναλωτική νοοτροπία υπερβολής σε επενδυτική συμπεριφορά (investor mentality) είναι συνάρτηση δυναμικών μεταβλητών που σχετίζονται πρωτίστως με τη μεταμόρφωση του σκεπτικού φιλοσοφίας του καταναλωτή. Επίσης, με την προτεραιότητα και επίτευξη στόχων μέσα από σκληρή δουλειά αλλά και τη διασύνδεση και συνύπαρξή του με τον γενναιόδωρα -αποστολικό θα λέγαμε- προορισμό της επιχείρησης που συστοιχίζεται να υπηρετεί με ευθύνη και συνέπεια.
Κείμενο: Δρ Αντώνης Ζαΐρης