Με βασικά χαρακτηριστικά την ανοδική πορεία των pl και την προωθητική ένταση των branded προϊόντων ολοκληρώθηκε ανοδικά το 1ο τρίμηνο του 2023. Ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων παρουσίασε αύξηση της τάξης του +8,2% (στοιχεία YTD έως 02 Απριλίου 2023). Η τάση αυτή προέρχεται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%).
Θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας, +12,1% και +7,6% αντίστοιχα. Ωστόσο, αν αποδομήσουμε τη συνολική τάση του +8,7% των FMCGs, είναι ξεκάθαρο ότι η ανάπτυξη αυτή συνεχίζει να είναι αποκλειστικά και μόνο πληθωριστική. Αξίζει να αναφέρουμε ότι οι τιμές αυξήθηκαν κατά 12,2%, ενώ οι όγκοι αντίστοιχα υποχώρησαν κατά -3,5%.
Ο χορός των pl ξεκίνησε
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνέχισαν την ανοδική πορεία, από το 23,8% (τέλος του 2022) στο 25,4%. Αντίστοιχα, τα branded προϊόντα εντείνουν περαιτέρω τις προωθητικές ενέργειες, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς στο 68,2%.
Αναλύοντας τις τυπολογίες καταστημάτων και τις γεωγραφικές περιοχές, προκύπτουν τα εξής:
- Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι μεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2.500 τ.μ.), στο +11,5%. Είναι προφανές πως οι καταναλωτές βρίσκουν εκτός από μεγαλύτερη ποικιλία και περισσότερες διαθέσιμες προσφορές. Οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+15,4% και +6,8% αντίστοιχα). Η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές.
Κατηγορίες προϊόντων
Τα χαρτικά παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37,0%), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους. Στον αντίποδα, συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία κατηγορίες που συνδέονταν με την πανδημία: αντισηπτικά χεριών (-58,2%) και ελαστικά γάντια (-30,1%). Επίσης, η κατηγορία των σπορέλαιων παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της (-16,9%).
Συμπεράσματα της μελέτης
Το πρώτο τρίμηνο του 2023 φαίνεται να υπάρχει μια σχετική αποκλιμάκωση όσον αφορά στην πληθωριστική πίεση (+13,2% vs. 12,2%). Ωστόσο, αν λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι το 1ο τρίμηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιμών, κατά +3,3%, αυτό σημαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη αυξημένη βάση.
Την ίδια στιγμή η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται να είναι πιο συγκρατημένη το 1ο τρίμηνο, -3,5% από -7,0% το 2022. Αυτό το γεγονός φανερώνει ότι οι καταναλωτές δείχνουν μια πιο συγκρατημένη αντίδραση στην αύξηση των τιμών (μείωση της ελαστικότητας τιμής).
Στοιχεία: NielsenIQ