Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποίησε έρευνα στο λιανεμπόριο τροφίμων, σχετικά με την εξέλιξη των τιμών. Σύμφωνα με την έρευνα, οι τιμές των προϊόντων στα supermarkets τον Φεβρουάριο 2024 αυξήθηκαν κατά μ.o. +2,75%, σε σχέση με τον Φεβρουάριο 2023.
Από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών στα supermarkets τον Φεβρουάριο 2024 φανερώνει ότι ο πληθωρισμός στο λιανεμπόριο τροφίμων είναι της τάξης του 2,75%, έναντι 3,00% τον Ιανουάριο 2024.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις παρακάτω κατηγορίες:
- Τυροκομικά: -3,70%
- Γαλακτοκομικά: -3,39%
- Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -1,22%
- Είδη μίας χρήσης: -0,37%
- Αυγά & βούτυρα: -0,10%
Στα γαλακτοκομικά οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα, τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις εξής κατηγορίες:
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: +11,20%
- Νερά και αναψυκτικά: +11,20%
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,46%
- Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +6,78%
- Ξηροί καρποί και σνακ: +6,67%
Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών.
Η κατηγορία «σοκολατοειδή» έχει επηρεαστεί από τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές (κακάο και ζάχαρη). Να σημειωθεί ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει και τα έλαια, καταγράφει αύξηση κατά 4,41%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα supermarkets είναι:
- Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού: oι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων, λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων: η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης, λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
- Προσφορές και εκπτώσεις: οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
- Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας: τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες λιανεμπορικές, λόγω του μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.
Έρευνα ΙΕΛΚΑ
Τα συμπεράσματα και αποτελέσματα της έρευνας βασίζονται σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία. Στην έρευνα αναλύθηκε η μεταβολή της μοναδιαίας αξίας ανά κατηγορία προϊόντος (πωλήσεις προς όγκο) ανάμεσα στους μήνες Φεβρουάριο 2024 και Φεβρουάριο 2023. Ο συγκεκριμένος δείκτης αντικατοπτρίζει, τόσο την πορεία των τιμών όσο και τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών. Στόχος της έρευνας είναι η αντικειμενική καταγραφή των τιμών ξεχωριστά στο κανάλι της οργανωμένης λιανικής (supermarkets).