Πτωτικοί είναι οι όγκοι πωλήσεων το α’ τετράμηνο 2023, γύρω στο -3,5%, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της NielsenIQ (YTD έως 30 Απριλίου 2023). Όμως, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων συνεχίζει τη θετική του πορεία, στο +9,1%. Ωστόσο η ανάπτυξη αυτή εξακολουθεί να είναι πληθωριστική. Σε επίπεδο κατηγοριών, την ανάπτυξη αυτή οδηγούν τα τρόφιμα και ποτά, τόσο τα φρέσκα (+8,9%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,3%).
Οι Έλληνες καταναλωτές στην πλειοψηφία (97%) έχουν ξεκάθαρα αντιληφθεί την αύξηση στις τιμές των προϊόντων που πωλούνται στα supermarkets. Προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν σε αυτήν την κατάσταση, δηλώνουν (68%) ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και τις πολυτέλειες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά. Επίσης, 1 στους 3 ερωτηθέντες δηλώνει ότι θα επιλέγει πλέον φθηνότερες μάρκες.
Πτωτικοί όγκοι-Άνοδος των Private Labels
Τις παραπάνω δηλώσεις φαίνεται να επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία πωλήσεων της NielsenIQ, καθώς καταγράφεται μείωση των πωλήσεων σε κατηγορίες δευτερευούσης σημασίας, π.χ. τα στοματικά διαλύματα (-8,2%) ή τα προϊόντα φροντίδας για τα έπιπλα (-5,1%). Παράλληλα, το μερίδιο ως προς την αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να κινείται σε ανοδική τροχιά, φτάνοντας σε σύνολο αγοράς στο ιστορικά υψηλό ποσοστό του 25%. Οι καταναλωτές δηλώνουν ότι επιλέγουν τα Private Labels όχι μόνο για την σχετικά χαμηλή τους τιμή (58% των ερωτηθέντων), αλλά και γιατί είναι εξίσου ποιοτικά με τα επώνυμα, σε ποσοστό άνω του 75%.
Επικεντρώνοντας περαιτέρω την ανάλυσή μας στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας άξιο λόγου αποτελεί το γεγονός ότι, ενώ μεσοσταθμικά έχουν αυξήσει την τιμή τους -υπερδιπλάσια σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα-, την ίδια στιγμή έχουν καταφέρει να συγκρατήσουν τους πωλούμενους όγκους τους, χωρίς να παρουσιάσουν απώλειες. Αυτό το γεγονός αποδεικνύει τη στροφή των καταναλωτών, σε πολλές περιπτώσεις, σε εναλλακτικές χαμηλού κόστους που θα τους ελαχιστοποιήσουν το συνολικό “out of pocket”.