Οι Έλληνες καταναλωτές στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα αναζητούν τις προσφορές και τις εκπτώσεις που παρέχουν τα supermarkets. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ, η συνολική αξία αυτών των ενεργειών αποδίδει κατά μ.ο. όφελος περίπου 370€.
Η αξία αυτή είναι αυξανόμενη σε ετήσια βάση την τελευταία 5ετία, με εξαίρεση το 2016 -χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων λιανεμπορικών. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014, εξαιτίας της αύξησης της δαπάνης στων νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.500 ευρώ για την τελευταία 8ετία.
Κατηγορίες
Οι μεγαλύτερες εξοικονομήσεις εμφανίζονται στα απορρυπαντικά και είδη υγιεινής, 25-30% ανάλογα την κατηγορία. Στα ξηρά τρόφιμα οι εξοικονομήσεις είναι 15-20% ανάλογα την κατηγορία. Όλες οι κατηγορίες παρουσιάζουν εξοικονομήσεις οι οποίες δεν είναι κάτω του 5%.
Πως επιλέγουν τις προσφορές
Το 2017 το 74% των ερωτώμενων αναζητούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Αυτό το ποσοστό το 2021 διαμορφώθηκε σε 58%. Για το 2022 αναμένεται να αυξηθεί. Αυτή η εξέλιξη των τελευταίων είναι αποτέλεσμα της αύξησης των προωθητικών ενεργειών. Οι καταναλωτές βρίσκουν πλέον περισσότερες ευκαιρίες και πιο εύκολα. Παράλληλα, μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που επίλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές μειώθηκε το 2021 σε 41% από 63% το 2017. Ακόμα, το 44% προτιμάει περισσότερες προσφορές παρά χαμηλές τιμές. Μπορεί και αυτό το ποσοστό να παρουσιάζει κάμψη συγκριτικά με το 2017 (47%), αλλά εξακολουθεί να είναι υψηλό.
Πηγές ενημέρωσης
Τα κύρια κανάλια ενημέρωσης των καταναλωτών είναι τα έντυπα μέσα με 61% (φυλλάδια με 56%), η τηλεόραση με 43% και τα ψηφιακά μέσα με 51% συνολικά (internet, κινητό τηλέφωνο, e-supermarkets). Διαχρονικά φαίνεται ότι τα πρώτα δύο κανάλια (φυλλάδια και τηλεόραση) παρουσιάζουν μικρή κάμψη. Οι νέες τεχνολογίες κερδίζουν έδαφος και αυξήθηκαν από το 22% σε 51%.
Οι λοιπές πηγές ενημέρωσης παρουσιάζουν επίσης διακυμάνσεις, όπως οι αφίσες εντός του καταστήματος που εμφανίζουν τη μεγαλύτερη μείωση. Την επόμενη πενταετία τα ψηφιακά μέσα θα είναι το κύριο κανάλι ενημέρωσης με 63%, τα φυλλάδια με 54% και η τηλεόραση με 34%.