O Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος ολοκλήρωσε την τρίτη μελέτη καταγραφής των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο. Η εξαμηνιαία έρευνα του ΣΕΛΠΕ πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην έρευνα καταγράφονται συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού από την επίδραση της πανδημίας. Ακόμα, περιλαμβάνει τον δείκτη καταναλωτικού κλίματος λιανικής. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο σε δείγμα 916 καταναλωτών. Τα αποτελέσματα της καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό το τελευταίο εξάμηνο, καθώς και τις χαμηλές προσδοκίες για το επόμενο εξάμηνο.
Οι τάσεις
- Παραμένει αρνητικό το καταναλωτικό κλίμα το τελευταίο εξάμηνο και με χαμηλές προσδοκίες για το επόμενο 6μηνο,
- 7 στα 10 νοικοκυριά ξοδεύουν τον μήνα άνω του 80% του εισοδήματος τους,
- To 50% των δαπανών αφορά τρόφιμα
- 1 στους 2 καταναλωτές θα μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο
Χαμηλές προσδοκίες, στο -51!
Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής τον Δεκέμβριο του 2020 διαμορφώθηκε στο -39. Είναι σαφώς μειωμένος σε σχέση με τον μήνα βάσης (Οκτώβριος του 2019) και ελαφρώς μειωμένος σε σχέση με τη μέτρηση του Ιουνίου 2020. Η συγκεκριμένη εξέλιξη δεν είναι επακόλουθο των σημερινών οικονομικών εξελίξεων, αλλά κυρίως λόγω των μειωμένων προσδοκιών των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα. Συγκεκριμένα, η μείωση στον υπο-Δείκτη παρούσας κατάστασης ήταν περιορισμένη στο -31. Αντιθέτως, ο υπό-δείκτης προσδοκιών παρουσίασε μεγάλη πτώση και έπεσε στο -51.
Αυτό σημαίνει ότι μέχρι σήμερα η διαχείριση του οικονομικού σκέλους της πανδημίας οδήγησε τους καταναλωτές σε μια σαφώς χειρότερη οικονομική κατάσταση σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αυτό αποτυπώνεται και στις επί μέρους ερωτήσεις, όπου φαίνεται ότι τον προηγούμενο χρόνο η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους του καταναλωτικού κοινού χειροτέρεψε (πτώση ποσοστού από 32% σε 11%). Ακόμα, σύμφωνα με την εκτίμηση του καταναλωτικού κοινού το επόμενο εξάμηνο θα είναι χειρότερο τόσο για τους ίδιους όσο και για τη χώρα (πτώση από 30% σε 12% και από 27% σε 8%). Επίσης, καταγράφεται η οικονομική πίεση που ήδη αντιμετωπίζει το ελληνικό καταναλωτικό κοινό. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 70% του κοινού ξοδεύει πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματος του σε μηνιαία βάση. Το 9% ξοδεύει πάνω από το 100%, δηλαδή δανείζεται με κάποιον τρόπο για να καλύψει τις ανάγκες του.
Οι δαπάνες
Οι δαπάνες για αγορές προϊόντων αντιπροσωπεύουν περίπου το 31% των συνολικών δαπανών. Στην κατανομή των λιανικών αγορών στις παραπάνω δαπάνες αποτυπώνεται η επίδραση της κρίσης της πανδημίας. Η κύρια κατηγορία αγορών είναι τα τρόφιμα-ποτά με ποσοστό 49%, από 41% το 2019. Η εστίαση -κατείχε τη δεύτερη θέση- υποχωρεί από το 12% στο 5% και τα εισιτήρια-ξενοδοχεία από το 5% στο 1%! Αντιθέτως, αύξηση παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά είδη από το 7% στο 15%, κάτι που αντικατοπτρίζει τις αγορές της περιόδου Black Friday.
Οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι επίσης αρνητικές. Το 44% εκτιμά ότι οι δαπάνες το πρώτο εξάμηνο 2021 θα είναι μειωμένες και το 10% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση). Τέλος, το 30% του κοινού εκτιμά μείωση – παρότι είναι ήδη κλειστοί οι κλάδοι αυτοί – και μόλις το 18% αύξηση. Όμως, αυξητική τάση καταγράφεται για τις πάγιες δαπάνες όπως λογαριασμοί (20% αύξηση έναντι 8% μείωση) και φορολογία (19% αύξηση έναντι 8% μείωση).
Michael Schwarzenberger από το Pixabay