Είναι πολλές οι αναδυόμενες (κατά βάση) χώρες που έχουν καταγράψει υψηλή οικονομική άνοδο τα τελευταία χρόνια και σε χώρες όπως η Ινδονησία, η Ινδία, η Μαλαισία κ.ά. αναδύεται ή ενισχύεται η μεσαία τάξη, αυξάνοντας αντίστοιχα τη ζήτηση για δυτικά προϊόντα. Εύλογα, λοιπόν, έχουν αναδειχθεί σε δελεαστικούς εξαγωγικούς προορισμούς για τις εταιρείες, όμως η είσοδος σ’ αυτές τις αγορές είναι πιο σύνθετη διαδικασία.
Πέρα από το ευρύτερο οικονομικό πλαίσιο, τους διοικητικούς κανόνες κ.λπ., υπάρχουν και άλλες παράμετροι στις οποίες πρέπει να ανταποκρίνεται επαρκώς μια εταιρεία. Μια παράμετρος που έχει σχεδόν καθοριστικό ρόλο, ιδίως στις μουσουλμανικές χώρες, είναι η θρησκεία, καθώς απαιτούνται συγκεκριμένες προδιαγραφές στα προϊόντα ώστε να είναι «σύννομα» με τις κανονιστικές υποχρεώσεις ή με τις παραδόσεις της χώρας.
Έτσι, ειδικά στην κατηγορία των τροφίμων, για την είσοδο μιας εταιρείας σε μια μουσουλμανική αγορά θεωρείται σχεδόν απαραίτητη η πιστοποίηση Halal.
Για το θέμα μας μίλησε ο κ. Θωμάς Βασσάρας, επίσημος αντιπρόσωπος της Halal Certification Services (HCS) για τη ΝΑ. Ευρώπη. Η HCS ιδρύθηκε με τη σημερινή της μορφή το 1987 και έχει την έδρα της στην Ελβετία. Αναπτύσσει δραστηριότητα σε όλους τους κλάδους της βιομηχανίας halal (συστατικά τροφίμων, μεταποιημένα τρόφιμα, φαρμακευτικά, καλλυντικά, ζωοτροφές κ.ά.), διαθέτει σημαντικό πελατολόγιο πολυεθνικών εταιρειών σε διεθνές επίπεδο (όπως οι Nestlé, Nespresso, Firmenich, Maggi), ενώ δραστηριοποιείται ήδη σε 11 χώρες με τοπικά γραφεία. Στην Ελλάδα δραστηριοποιείται από το 2013 με έδρα στη Θεσσαλονίκη.
Στο διάστημα αυτό έχουν ήδη πιστοποιηθεί σημαντικές ελληνικές εταιρείες παραγωγής τροφίμων, καλλυντικών και φαρμακευτικών όπως οι Nestlé Hellas και Παπαγάλος Λουμίδη, Κολιός, ΕΨΑ, Provil, Πιτένης, Άλφα Κουκουτάρης, καθώς και οι παραγωγοί κομπόστας ροδάκινου Κρόνος, Παυλίδης και Venus Growers.