Τι σημαίνει η σήμανση vegan ή vegetarian και πως αποκτάται;
Σημαίνει ότι ένας τρίτος φορέας, κατά προτίμηση με σημαντική διεθνή παρουσία και αναγνώριση, έχει ελέγξει τα συστατικά και τη μεθοδολογία παραγωγής του συγκεκριμένου προϊόντος και έχει δώσει την άδεια στην εταιρεία να τοποθετήσει επάνω στη συσκευασία του προϊόντος της το ανάλογο σήμα.
Αυτή η άδεια ανανεώνεται σε ετήσια βάση, καθώς τα συστατικά και οι μέθοδοι παραγωγής επανελέγχονται κάθε χρόνο για την καταλληλότητα τους. Σε ορισμένους από τους φορείς (όπως και η V-label) απαιτείται και η διενέργεια επιτόπιας επιθεώρησης στο εργοστάσιο για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία του συστήματος ελέγχου, που δίνει και τη σιγουριά στον καταναλωτή ότι το προϊόν πράγματι εκπληρώνει όλες τις σχετικές απαιτήσεις του. (Πηγή: Proveg International)
Έχω εταιρεία τροφίμων και θέλω να εξάγω. Πως μπορώ να αξιοποιήσω αυτή την τάση;
Για το θέμα μας μίλησε ο κ. Θωμάς Βασσάρας, επίσημος εκπρόσωπος της V-label, που διαθέτει τα πλέον αναγνωρισμένα σήματα vegan και vegetarian της Ευρώπης. «Η εταιρεία μου, Greekexports με έδρα τη Θεσσαλονίκη, «υπηρετεί» τον κλάδο των τροφίμων την τελευταία δεκαετία παρέχοντας πιστοποιήσεις-διαβατήρια που «ξεκλειδώνουν» για τις ελληνικές επιχειρήσεις νέες αγορές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ήδη οι πιστοποιήσεις Halal και Kosher που εκπροσωπούμε από διεθνείς φορείς με έδρα την Ελβετία και τις ΗΠΑ αντίστοιχα, έχουν βοηθήσει περίπου 150 εταιρείες να εξάγουν σε αυτές τις ιδιαίτερα απαιτητικές πληθυσμιακές ομάδες, που βρίσκονται διάσπαρτες σε όλες τις χώρες του κόσμου. Ακριβώς για τον ίδιο λόγο αναλάβαμε σχετικά πρόσφατα και την εκπροσώπηση της V-label, το επίσημο σήμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Χορτοφάγων (European Vegetarian Union), που διαθέτει τα πλέον αναγνωρισμένα σήματα vegan και vegetarian της Ευρώπης».
Αναγνωρισμένη πιστοποίηση V-label
Όπως εξηγεί ο κ. Βασσάρας, η V-label παρέχει την διεθνώς αναγνωρισμένη πιστοποίηση vegan αλλά και τη μοναδική πιστοποίηση vegetarian, πιστοποιώντας περισσότερα από 30.000 προϊόντα σε όλο τον κόσμο, με το γνωστό V που έχει στο τελείωμα ένα πράσινο φυλλαράκι και αποτελεί το επίσημο σήμα της V-label.
Τα προϊόντα αυτά ελέγχουν και επιτηρούν οι 27 τοπικοί συνεργάτες της V-label σε διάφορα μέρη του κόσμου. «H Greekexports έχει τη μεγάλη χαρά να αποτελεί πλέον τον 280o τοπικό συνεργάτη με αποκλειστική περιοχή ευθύνης την Ελλάδα, την Κύπρο και το Κόσοβο», αναφέρει ο κ. Βασσάρας. Το σήμα κοσμεί ήδη τα προϊόντα διψήφιου αριθμού ελληνικών επιχειρήσεων που είναι πιστοποιημένες.
Ο αριθμός των ελληνικών επιχειρήσεων αναμένεται να διπλασιαστεί μέχρι το τέλος του έτους, καθώς η προσπάθεια των Ελλήνων προς εξαγωγή επιταχύνθηκε ακόμα περισσότερο μέσα στις συνθήκες της υγειονομικής κρίσης.
Πόσο veganism είναι οι ευρωπαίοι καταναλωτές;
Πόσο αυξάνεται το ενδιαφέρον για την αυστηρή χορτοφαγία σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες; Ο όμιλος Ceuta ερεύνησε τις τάσεις των καταναλωτών από όλη την Ευρώπη. Στα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε ότι το καταναλωτικό κοινό ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο για τη χορτοφαγική διατροφή, αλλά με μερικές εξαιρέσεις.
Οι Κάτω Χώρες πραγματοποίησαν τις περισσότερες αναζητήσεις για πληροφορίες σχετικά με τον βεγκανισμό, αύξηση 645% από το 2014. Ξόδεψαν 97 εκατομμύρια ευρώ για να αντικαταστήσουν το κρέας τους πρώτους έντεκα μήνες του 2018, με το 17% να είναι vegan ή vegetarian και το 25% να δηλώνουν ότι έχουν μειώσει τη συνολική πρόσληψη κρέατος.
Η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση με αύξηση κατά 590% στον αριθμό των καταναλωτών που ενδιαφέρονται για τον βεγκανισμό από το 2014. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Πορτογαλία με αύξηση 552%. Το Ηνωμένο Βασίλειο καταλαμβάνει την υψηλότερη θέση στη λίστα όπου έχει σημειωθεί αύξηση κατά 469% στα άτομα που ενδιαφέρονται για αυτήν την επιλογή τρόπου ζωής τα τελευταία πέντε χρόνια.
Στον αντίποδα βρίσκεται η γειτονική Ιταλία, αφού οι καταναλωτές έχουν δείξει το λιγότερο ενδιαφέρον -20% λιγότερο από την προηγούμενη πενταετία. Μόνο το 10% των Ιταλών δηλώνουν ότι δεν τρώνε κρέας. Ωστόσο, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα αυγά αποτελούν βασικά συστατικά πολλών ιταλικών τροφίμων. Επίσης, στη Βουλγαρία παρατηρήθηκε μείωση 13% σε σύγκριση με το 2014.
Όσον αφορά τα κίνητρα που έχουν οι καταναλωτές για να γίνουν χορτοφάγοι, η έρευνα του ομίλου Ceuta αποκάλυψε ότι το 159% εξ αυτών διερευνούν τα περιβαλλοντικά οφέλη της φυτικής διατροφής. Το δεύτερο πιο δημοφιλές κίνητρο είναι η υγεία, που παρουσίασε αύξηση κατά 61%. Τέλος, η καλή διαβίωση των ζώων ήταν η τρίτη πιο δημοφιλής απάντηση, με αύξηση 30%.
Welcome to the new world
Τι ήταν αυτό, όμως, που ώθησε τους καταναλωτές να αλλάξουν συμπεριφορά; Μπορεί αυτή η μεταστροφή να αλλάξει τη διατροφή μας; Οι απαντήσεις βρίσκονται σε 5 σημαντικές τάσεις:
-
Μείωση της κατανάλωσης του κρέατος
Τα ζώα υφίστανται σκληρότητα στη βιομηχανία τροφίμων. Η συνειδητοποίηση αυτή σχετικά προσελκύει τους καταναλωτές λόγω της ολοένα αυξανόμενης προώθησης από διάφορους μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, π.χ. PETA. Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας Mintel, η κατανάλωση εναλλακτικών λύσεων κρέατος και γάλακτος θα είναι η μεγαλύτερη τάση στον κλάδο των τροφίμων τα επόμενα χρόνια. Απόδειξη ότι η ζήτηση για τρόφιμα χωρίς κρέας αυξήθηκε σχεδόν κατά 1.000% από το 2012 έως το 2017.
Η ανάπτυξη των υποκατάστατων κρέατος αναμένεται να είναι ιδιαίτερα σημαντική, με το brand Seitan (παρασκευάζεται από σιτάρι ολικής αλέσεως και νερό) να κατέχει το υψηλότερο CAGR. Όμως, νέες εναλλακτικές λύσεις υποκατάστατων κρέατος κυκλοφόρησαν, όπως η Linda McCartney και η Grill’d, που οδηγούν στην ανάπτυξη της αγοράς.
-
Μειωμένη κατανάλωση γάλακτος
Η αλλαγή της αντίληψης για τη διατροφική αξία του γάλακτος (ορμόνες, αντιβιοτικά, τιμή του προϊόντος, αλλεργίες) μείωσε την κατανάλωσή του κατά 25% στις ΗΠΑ. Δηλαδή, καταναλώνουν κατά 37% λιγότερο γάλα απ’ ότι το 1970, σύμφωνα με στοιχεία του USDA (Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ). Ασφαλώς αντικαθιστούν το γάλα με άλλες εναλλακτικές, όπως το γάλα αμυγδάλου, γάλα καρύδας, σόγια, που αποτελούν σήμερα το μεγαλύτερο τμήμα της αγοράς, με μερίδιο 50% το 2018.
-
Προτίμηση στις «υπεύθυνες» μάρκες
Το 87% των καταναλωτών στις ΗΠΑ προτιμούν να αγοράσουν προϊόντα από τις εταιρείες που έχουν θετικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο. Μάλιστα, δεν διστάζουν να πληρώσουν παραπάνω. Επομένως, οι καταναλωτές αναζητούν μάρκες με υπεύθυνη αποστολή και διαφάνεια στα συστατικά τους.
-
Τι κάνει ο Joaquin Phoenix, η Billie Eilish, η Ariana Grande;
Οι Millennials αποτελούν το 25% του πληθυσμού των ΗΠΑ και η αγοραστική τους δύναμη ξεπερνά το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια. Προτιμούν τις εταιρείες με κοινωνική υπευθυνότητα, ενώ 1 στους 10 είναι vegan ή vegetarian. Επιπλέον, ο αυξανόμενος αριθμός διασημοτήτων που υιοθετούν μια χορτοφαγική διατροφή έχει επηρεάσει πολλούς ανθρώπους. Διασημότητες όπως οι Joaquin Phoenix, Billie Eilish και Ariana Grande έχουν ενθαρρύνει τους οπαδούς τους να τους ακολουθήσουν.
-
Προτίμηση στα «φυσικά» καταστήματα
Τα «φυσικά» καταστήματα εξακολουθούν να κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Οι περισσότεροι πελάτες αγοράζουν προϊόντα vegan από supermarket ή ειδικά καταστήματα. Όσον αφορά τις διαδικτυακές πωλήσεις αναμένεται να αυξηθούν. Προς το παρόν προτιμώνται από τους Millennials και ενισχύονται από νέες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή του στο αφιέρωμα τον κ. Θωμά Βασσάρα, ιδιοκτήτη της εταιρείας Greekexports, επίσημο αντιπρόσωπο της Halal Certification Services (HCS) και της Balkan Kosher για τη ΝΑ. Ευρώπη.