Αν κάποιος στο εξωτερικό πει «Black Friday», ο συνειρμός με τις μεγάλες προσφορές είναι μάλλον αναπόφευκτος! Ποιος είναι, όμως, ο συνειρμός στην Ελλάδα; Με αφορμή την επερχόμενη Black Friday, στις 29 Νοεμβρίου, ας δούμε τι σημαίνει για τους Έλληνες καταναλωτές.
Μέχρι και 90%!
Το κύριο χαρακτηριστικό της Black Friday είναι οι ασυνήθιστα υψηλές εκπτώσεις που φτάνουν μέχρι και το 80% ή 90%. Παρόλο που ο αριθμός των προϊόντων για ένα συμβολικό ευρώ ή 90% έκπτωση είναι πολύ περιορισμένος, οι εκπτώσεις είναι πραγματικά υψηλές. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία από τη Black Friday 2017, οι Αμερικανοί, Καναδοί και Ουκρανοί επωφελήθηκαν περισσότερο από τις εκπτώσεις.
Σε αυτές τις χώρες η μέση έκπτωση στα διαδικτυακά καταστήματα, την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, έφτασε το 68% και 66% αντίστοιχα. Ελαφρώς μειωμένες ήταν οι εκπτώσεις για τους Ρώσους (58%), Βραζιλιάνους (57%), Τούρκους (56%), ενώ ο παγκόσμιος στατιστικός μέσος όρος ήταν 55%. Ο μέσος όρος έκπτωσης των ελληνικών online shops το 2018 έφτασε έως το -53%.
Μαραθώνιος πωλήσεων
Η Black Friday ήταν αρχικά μία μονοήμερη εμπορική ενέργεια στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια η συγκεκριμένη εμπορική ενέργεια γίνεται μαραθώνιος πωλήσεων, ο οποίος ξεκινά την Πέμπτη και διαρκεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας ή ακόμα και ένα ολόκληρο μήνα. Ωστόσο, η αιχμή του ενδιαφέροντος των καταναλωτών στις περισσότερες χώρες αφορά μόνο τη συγκεκριμένη ημέρα.
Και στην Ελλάδα
H πλατφόρμα Black-Friday.Global και τα δεδομένα της Google Trends για το 2018 (19-25/11), δείχνουν ότι το ένα τρίτο (33%) όλων των ερωτημάτων που σχετίζονται με τις πωλήσεις στην Ελλάδα, υποχώρησαν την Παρασκευή. Το ενδιαφέρον των καταναλωτών αρχίζει να αυξάνεται την Τετάρτη, ενώ το Σάββατο φτάνει στα επίπεδα της Τρίτης. Αυτή είναι μία τάση που καταγράφεται και σε άλλες χώρες εκτός από την Ελλάδα. Οι πωλήσεις στην Ελλάδα παρουσίασαν αύξηση 1.141% και στο Ηνωμένο Βασίλειο 1.708%. Αντίστοιχα, στη Γερμανία ξεπέρασαν το 2.418% και στην Αυστρία το 3.000%.
Αποτελέσματα έρευνας
- Το 85% των Ελλήνων ξέρει τι είναι Black Friday,
- Το 36% των ερωτηθέντων θα συμμετέχει στη γιορτή των διαδικτυακών αγορών,
- To 64,5% από αυτούς που θα κυνηγήσουν τις προσφορές θα επισκεφθεί και τα φυσικά καταστήματα εκτός από το διαδίκτυο,
- Το 20,7% θα αναζητήσει ευκαιρίες μόνο σε φυσικά καταστήματα, ενώ το 14,8% θα επιλέξει μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα,
- Το 2018 ο μέσος Έλληνας ξόδεψε κατά τη διάρκεια του Black Friday 206,00€, αγοράζοντας κυρίως ρούχα, ηλεκτρονικά είδη και παπούτσια.
“Ημέρα γιορτής”
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), η μεσοσταθμική αύξηση πωλήσεων την Black Friday 2018 άγγιξε το 20-25%, σε σχέση με το 2017. «Είναι σημαντικό στην προοπτική των επιχειρήσεων να προσφέρουν ό,τι καλύτερο έχουν στις καλύτερες τιμές. Είναι, επίσης, σημαντικό στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας να υπάρχει συνεργασία μεταξύ λιανέμπορων και προμηθευτών» αναφέρει στο περιοδικό ml Market Leader, ο Δρ Αντώνης Ζαΐρης, Αναπληρωτής Αντιπρόεδρος του Συνδέσμου.
Και συνεχίζει: «Η συγκεκριμένη μέρα είναι παγκοσμίως μία ημέρα γιορτής για όλον τον εμπορικό κόσμο και για τους καταναλωτές. Οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες να υποδεχθούν τους καταναλωτές, ενώ αντίστοιχα οι καταναλωτές αφού κρίνουν, συγκρίνουν και αξιολογήσουν, μπορούν να προβούν στις συμφέρουσες γι’ αυτούς αγορές. Τέλος, η Πολιτεία πρέπει να ενισχύει και να διευκολύνει παρόμοιες ενέργειες».