Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης έχει ελαφρώς ανοδική τάση, αλλά παραμένει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στο Β’ τρίμηνο 2019 ανέρχεται στις 72 μονάδες, σημειώνοντας αύξηση κατά 2 μονάδες. Παρόλα αυτά παραμένει σημαντικά χαμηλότερος από τον Ευρωπαϊκό δείκτη που είναι στις 87 μονάδες.
Οι 7 στους 10 Έλληνες (71%) πιστεύουν ότι η χώρα βρίσκεται σε οικονομική ύφεση. Επιπλέον, το 63% των ερωτώμενων αμφιβάλουν ότι η Ελλάδα θα καταφέρει να βγει από την οικονομική κρίση μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, η Ελλάδα καταλαμβάνει την έβδομη θέση αναφορικά με την εργασιακή ανασφάλεια. Ακόμα, οι 3 στους 10 Έλληνες ανησυχούν για την οικονομία (34%), για την εργασία (32%) και την προσωπική υγεία (22%).
Το Β’ τρίμηνο του 2019, οι 2 στους 10 Έλληνες ανησυχούν για τα χρέη/οφειλές νοικοκυριού (20%). Τα χρέη/οφειλές βρίσκονται στην 4η θέση, με σημαντικά υψηλότερα ποσοστά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (10%).
Τέλος, οι 7 στους 10 Έλληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους (70%). Ειδικότερα, οι 3 κύριες ενέργειες των Ελλήνων για περικοπή των εξόδων είναι για: διασκέδαση εκτός σπιτιού (68%), αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (68%), και τα έξοδα για ένδυση (68%).
Ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα “The Conference Conference Board® Global Consumer Confidence” υλοποιείται σε συνεργασία με τη Nielsen. Συμμετέχουν 32.000 καταναλωτές από 64 χώρες. Το δείγμα αποτελείται από χρήστες internet σε κάθε χώρα που δέχονται να συμμετάσχουν στην έρευνα. Έχει quotas στο φύλο και την ηλικία και επιπλέον σταθμίζεται ώστε να είναι αντιπροσωπευτικό των χρηστών internet κάθε χώρας. Η έρευνα Global Consumer Confidence καθιερώθηκε το 2005. Η μέθοδος συλλογής στοιχείων γίνεται online και η τελευταία μέτρηση πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Μάιο.
Ο βασικός δείκτης της έρευνας (Consumer Confidence Index) υπολογίζεται από 3 επιμέρους μεταβλητές:
- εκτίμηση για την προσωπική οικονομική κατάσταση τους επόμενους 12 μήνες,
- αξιολόγηση περιόδου για την αγορά αγαθών που χρειάζεται το νοικοκυριό,
- εκτίμηση για την ανεργία τους επόμενους 12 μήνες.