Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε από τη Nielsen, το 2018 υπήρξε αδιαμφισβήτητα μια χρονιά, όπου οι κύριοι μακροοικονομικοί δείκτες της Ελληνικής οικονομίας παρουσίασαν βελτίωση, ενώ με βάση και τα πιο πρόσφατα στοιχεία της παγκόσμιας έρευνας της Nielsen, που αφορά στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, ο Έλληνας καταναλωτής εμφανίζεται περισσότερο αισιόδοξος σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, κυρίως όσον αφορά στην εργασιακή του ασφάλεια, την οικονομική του κατάσταση, αλλά και τη διάθεση για δαπάνες.
Σε αυτό το ευρύτερα βελτιωμένο πλαίσιο η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου (αφορά καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., που βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των νησιών) κινήθηκε θετικά σε αξία, στο +2,2%, για το σύνολο του 2018 (στοιχεία YTD έως 30 Δεκεμβρίου 2018), σε σύγκριση πάντα με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, ενώ τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα παρουσιάζουν χαμηλότερη συγκριτικά τάση, στο +1,8%. Το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κ.λπ.) εμφανίζουν την πιο θετική τάση, +4,8%, ενώ τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα κινούνται αρκετά πιο συγκρατημένα, στο +2,9%. Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των FMCGs, τα τρόφιμα και ποτά αναπτύσσονται κατά +1,5%, ενώ τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, καθώς και τα προϊόντα οικιακής χρήσης παρουσιάζουν αύξηση στις πωλήσεις τους σε αξία, κατά +2,4% & +3,0% αντίστοιχα, σε σχέση με το 2017.
Αύξηση ζήτησης
Στην παραπάνω συνολικά θετική εικόνα του κλάδου, η οποία οφείλεται τόσο στην αύξηση της ζήτησης όσο και σε οριακές πληθωριστικές τάσεις, συνέβαλλε καθοριστικά η αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων του λιανεμπορίου, ενώ η συγκράτηση του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (περίπου στο 15%), καθώς και η πολύ υψηλή προωθητική ένταση (άνω του 50% για τα FMCGs συνολικά & άνω του 60%, αν αφαιρέσουμε από τα FMCGs την επίδραση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας) συνέχισαν να χαρακτηρίζουν το ελληνικό λιανεμπόριο.
Το 2019 σαφώς αναμένεται ότι θα συνεχιστούν οι ζυμώσεις στον κλάδο, με περαιτέρω συγχωνεύσεις και εξαγορές, ενώ μεγάλο ενδιαφέρον θα έχει να παρακολουθήσουμε πως θα διαμορφωθεί η εικόνα που έχουν οι αγοραστές/καταναλωτές για την κάθε λιανεμπορική. Το εν λόγω εύρημα θα αποτυπωθεί εκτενώς στα αποτελέσματα της έρευνας Shopper Trends της Nielsen (τέλος 1ου τριμήνου).