Νέα μείωση, 3%, σύμφωνα με την έκθεση-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) στις τιμές του πασχαλινού καλαθιού για το 2019, σχετικά με τα προϊόντα που διατίθενται από το οργανωμένο λιανεμπόριο (μεγάλες αλυσίδες supermarket). Η έρευνα βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν οι ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες αλυσίδες supermarket και αφορούν μόνο τις τιμές της Μεγάλης Εβδομάδας*.
Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2019 στις μεγάλες αλυσίδες supermarket υπολογίζεται στα 53,86€ και εμφανίζει νέα μείωση της τάξης του 3% σε σχέση με το 2018 με 55,74€ . Η διαμόρφωση αυτή της τιμής του μέσου καλαθιού είναι αποτέλεσμα δύο κυρίως προϊοντικών ομάδων:
- Προϊόντα με πολλές και έντονες προωθητικές ενέργειες, τα οποία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση, όπως το βούτυρο (11%), η μουστάρδα (11%) και το συσκευασμένο τσουρέκι (19%), λόγω και αρκετών νέων κωδικών προϊόντων που καταγράφονται φέτος.
- Τα οπωροκηπευτικά, τα οποία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση στην τιμή, όπως οι πατάτες (58%), οι ντομάτες (33%) και τα μαρούλια (14%) ως αποτέλεσμα των ιδιαίτερα αρνητικών καιρικών συνθηκών σε σχέση με τις ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες την ίδια περίοδο του 2018.
Προσφορές & προωθητικές ενέργειες
Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες supermarket τη Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος, παρουσιάζοντας ελάχιστες διακυμάνσεις. Συγκεκριμένα η μέση τιμή του αρνιού τη Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να είναι κατά 0,09€ αυξημένη (+1%) το 2019 σε σχέση με το 2018 στα 5,99€ έναντι 5,90€ κατά Μ.Ο., ενώ η τιμή του κατσικιού αναμένεται να είναι μειωμένη κατά -3% το 2019 σε σχέση με το 2018 στα 6,57€ ανά κιλό κατά Μ.Ο. έναντι 6,75€.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και πως ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ επίσης δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτήν την περίοδο. Επιπλέον, αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2019 για άλλη μια χρονιά οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος το οποίο εκτιμάται περίπου σε 35%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει το καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του.
Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες supermarket και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κ.λπ., η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχικών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 12,5% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν.
Έντονος ανταγωνισμός & μειωμένο εισόδημα
Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, αλλά και των σημαντικών επιχειρηματικών αλλαγών των προηγούμενων ετών. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων supermarket από την υπόλοιπη αγορά (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την τιμή του αρνιού) είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των supermarket και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.
* Τα προϊόντα που αναλύθηκαν αποτελούν αντιπροσωπευτικά προϊόντα του πασχαλινού τραπεζιού για τους Έλληνες καταναλωτές και η επιλογή τους έγινε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς με πολυετή εμπειρία στον χώρο. Τα προϊόντα που εξετάστηκαν είναι: αρνί ελληνικό, κατσίκι ελληνικό, αβγά εξάδα, τσουρέκι, ξίδι, αλεύρι για όλες τις χρήσεις, μουστάρδα, φέτα, γιαούρτι, κρασί Μοσχοφίλερο, μπίρες, πατάτες, ντομάτες, βούτυρο, μαρούλι, φύλλο κρούστας, αναψυκτικά τύπου cola.