ML: Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τη φετινή οικονομική πορεία της Κρητών Άρτος; Πώς εξελίσσονται οι εξαγωγικές σας προσπάθειες ειδικότερα;
ΜΔ: Το 2014 η Κρητών Άρτος σημείωσε πωλήσεις ύψους 4,9 εκατ. ευρώ που δεν προήλθαν από εξαγωγές, αλλά από την εγχώρια αγορά. Για το 2015 στόχος μας είναι να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας κατά 20%, με μικρή βελτίωση του περιθωρίου κέρδους. Σύμφωνα με τα σχέδιά μας, το 50% αυτής της ανάπτυξης θα έρθει από τις εξαγωγές. Τα στοιχεία του πρώτου τετραμήνου επιβεβαιώνουν μια τέτοια πορεία. Ωστόσο, από τα τέλη Απριλίου – αρχές Μαΐου έχουμε διαπιστώσει μια σημαντική καθίζηση των συνολικών πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, γεγονός που μας προβληματίζει. Το μεγαλύτερο ποσοστό των εξαγωγών διοχετεύεται στη Βόρεια Ευρώπη, ωστόσο εξαγωγές της Κρητών Άρτος γίνονται στην Αμερική, στη Κίνα και στη Μέση Ανατολή.
ML: Πώς σχολιάζετε τον ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών που προσφέρουν κρητικά προϊόντα;
ΜΔ: Γενικότερα θα έλεγα πως τόσο τα άλλα στελέχη της Κρητών Άρτος όσο και εγώ προσωπικά πιστεύουμε ότι ο ισχυρότερος ανταγωνιστής μας είναι ο κακός μας εαυτός. Άρα το πρώτο που προσπαθούμε να πετύχουμε είναι να γίνουμε σήμερα καλύτεροι απ’ ό,τι ήμασταν χθες. Τώρα, σε επίπεδο παραγωγών κρητικών αρτοσκευασμάτων και παξιμαδιών δυστυχώς δεν καταφέραμε να ξεπεράσουμε την κακή νοοτροπία που έχει ο Έλληνας, να μην μπορεί δηλαδή να συνεργαστεί για το κοινό συμφέρον, που είναι ο κλάδος και η χώρα. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να μην έχει επιτυχία μια προσπάθεια που είχε ξεκινήσει κατά το παρελθόν, για να γίνει ένας σύλλογος με στόχο να προωθεί συνολικά τα συμφέροντα και την ανάπτυξη των κρητικών αρτοσκευασμάτων. Έτσι, σήμερα κάθε εταιρεία επιδιώκει τη δική της αυτόνομη ανάπτυξη, χωρίς να υπάρχει μεταξύ των εταιρειών συνεννόηση και κοινή στρατηγική.
Με τις αλλαγές που κάναμε στα προϊόντα μας, αλλά και με τις προωθητικές ενέργειες που έχουμε προγραμματίσει για τη διετία 2015-2016, το ποσοστό των δικών μας επώνυμων σημάτων θα αυξηθεί σημαντικά
Εκτιμώ πως θα μπορούσαν να κερδηθούν πάρα πολλά πράγματα σε επίπεδο θεσμικό (κατοχύρωση προϊόντων, νέων γεύσεων), εμπορικό, αλλά και σε επίπεδο marketing. Θα μπορούσαμε λ.χ. να συνεννοηθούμε και να ζητήσουμε βοήθεια από φορείς ώστε να αξιοποιήσουμε προγράμματα. Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να βγούμε ως ομάδα παραγωγών κρητικών αρτοσκευασμάτων με σκοπό -τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό- να προβάλουμε και να κάνουμε πιο γνωστά τα θετικά στοιχεία για την υγεία από τα κρητικά αρτοσκευάσματα και παξιμάδια στο πλαίσιο της μεσογειακής διατροφής. Και από εκεί και πέρα ο καθένας, ανάλογα με τις δυνατότητές του, θα μπορούσε να πάρει το κομμάτι που του αναλογεί. Δηλαδή θα μπορούσαμε όλοι μαζί να επιδιώξουμε πώς θα μεγαλώσει η πίτα και μετά ο καθένας να προσπαθήσει το καλύτερο για την εταιρεία του.