Η πανδημία όχι μόνο έχει αλλάξει τις μέχρι τώρα αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών, αλλά δημιουργεί και νέο καταναλωτικό πρότυπο. Σύμφωνα με τα ευρήματα της πρόσφατης έρευνας της Nielsen, το 49% των Ελλήνων δήλωσαν ότι σκοπεύουν να επισκέπτονται λιγότερο συχνά τα φυσικά καταστήματα των supermarkets.
Είναι προφανές πως είναι μια προσπάθεια περιορισμού των επαφών/συναναστροφών με άλλους ανθρώπους. Η πρόθεση αυτή φαίνεται να έχει επηρεάσει και τον τύπο του καταστήματος που επιλέγουν για τις αγορές τους. Επιθυμούν, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, να μειώσουν τα “αγοραστικά ταξίδια” πραγματοποιώντας μεγαλύτερα καλάθια.
Έτσι, λοιπόν, τα μεγαλύτερα καταστήματα, άνω των 2.500 τ.μ. είναι αυτά που αναπτύσσονται με τον μεγαλύτερο ρυθμό, στο +20,1%. Ακολουθούν τα μεγάλα supermarkets (1.000-2.500 τ.μ.), τα οποία έχουν αυξήσει τις πωλήσεις τους, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο του α’ τριμήνου της χρονιάς, κατά +12,1%.
Μαγειρική, ζαχαροπλαστική και snacking
Το 46% των Ελλήνων δήλωσαν ότι λόγω της πανδημίας σκοπεύουν να μαγειρεύουν και να τρώνε περισσότερο στο σπίτι. Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται και μέσα από τα στοιχεία πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου. Πολλές κατηγορίες που σχετίζονται με τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική έχουν παρουσιάσει εντυπωσιακά ποσοστά ανάπτυξης. Ενδεικτικά αναφέρονται το αλεύρι (+141,3%), το αλάτι (+55,8%), η κρέμα γάλακτος (+33,0%), τα αυγά (+36,9%), καθώς και η μαργαρίνη (+22,5%).
Ακόμα, η παραμονή στο σπίτι έχει ευνοήσει την κατανάλωση διαφόρων κατηγοριών snacking, όπως για παράδειγμα τους ξηρούς καρπούς (+29,9%), τη σοκολάτα (+14,5%), αλλά και τα μπισκότα (+10,8%).
Στον αντίποδα σημαντική επιβράδυνση έχουν παρουσιάσει ορισμένες από τις πιο δυναμικές κατηγορίες αλκοολούχων ποτών. Για παράδειγμα, η βότκα παρουσιάζει αρνητική τάση, στο -2,2% τις τελευταίες 5 εβδομάδες. Ακόμα, η πτώση στην κατηγορία της μπίρας είναι διψήφια (-11,1%). Εξαίρεση αποτελεί η κατηγορία του ούζου και του τσίπουρου που αναπτύσσεται κατά 23,2%.
Προσωπική υγιεινή και καθαριστικά
Σημαντική και ταυτόχρονα απόλυτα αναμενόμενη είναι και η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες όσον αφορά στην καθαριότητα και την προσωπική υγιεινή. Το 88% των Ελλήνων δήλωσαν ότι πλένουν πολύ πιο συχνά τα χέρια τους. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία πωλήσεων της κατηγορίας των σαπουνιών (υγρά και μπάρες), η οποία έχει υπερδιπλασιάσει τις πωλήσεις της (+208,4%).
Τέλος, το 67% των Ελλήνων δηλώνουν ότι καθαρίζουν το σπίτι τους πολύ πιο συχνά σε σχέση με το παρελθόν, γεγονός που επιβεβαιώνεται από την ανάπτυξη των κατηγοριών – χλωρίνες, κατά 155,8%, καθαριστικά σπιτιού, κατά 123,3%.