ML: Συνολικά πώς κρίνετε την κατάσταση στην αγορά; Ποια µηνύµατα λαµβάνετε εσείς όσον αφορά στην κατανάλωση;
ΓΕ: Τόσο η καταναλωτική συµπεριφορά όσο και οι καταναλωτικές συνήθειες έχουν αλλάξει άρδην. Το καλάθι του καταναλωτή έχει συρρικνωθεί. Από την άλλη ο καταναλωτής παλεύει να διατηρήσει το δικαίωµά του για ένα αξιοπρεπές επίπεδο ζωής. Επιλέγει το καλύτερο γι’ αυτόν και την οικογένειά του, γιατί πλέον έχει αυξήσει το επίπεδο διασκέδασης στο σπίτι του. Επιλέγει καλύτερα και πιο ακριβά προϊόντα σε συνδυασµό µε τις εκάστοτε προσφορές στα καθηµερινά προϊόντα πρώτης ανάγκης. Είναι πιο προσεκτικός, πιο επιλεκτικός και πιο τιµωρός. Είναι ένας καταναλωτής που έχει λόγο απέναντι στη βιοµηχανία και το retail. Έχουµε ηθική υποχρέωση, τόσο για µας όσο και για κείνον, να τον ακούσουµε και να πορευτούµε µαζί του. Αλίµονο στις εταιρείες που θα κλείσουν τ’ αφτιά τους. Η κατανάλωση ποτέ δεν µειώθηκε, αντίθετα αυξήθηκε. Αυτό που µειώθηκε -και έπρεπε να γίνει- είναι η σπατάλη και η κακή διαχείριση του οικογενειακού προϋπολογισµού. Ήρθε ο καιρός που οι Έλληνες πρέπει να αρχίσουν να βάζουν προτεραιότητες. Να είναι ρεαλιστές και όχι ονειροπόλοι. Αν παρατηρήσει κανείς τι συµβαίνει στους όγκους πωλήσεων των σούπερ µάρκετ, θα διαπιστώσει αυξήσεις µε αντίστοιχες µειώσεις στις αξίες πωλήσεων. Η Melissa Κίκιζας, αναγνωρίζοντας το περιβάλλον αυτό και σεβόµενη τις ανάγκες των καταναλωτών, απαντά µε τη δική της στρατηγική, προσφέροντας, όπως προαναφέρθηκε, από τη µία προϊόντα καινοτόµα και υψηλής διατροφικής αξίας και από την άλλη πληθώρα προσφορών, ενισχύοντας την καθηµερινότητα.
ML: Λόγω της οικονοµικής κρίσης, υπήρξαν αρκετές αναταράξεις στις σχέσεις της βιοµηχανίας µε το λιανεµπόριο. Εκτιµάτε ότι έχει διαµορφωθεί ένα νέο τοπίο στην αγορά και, αν ναι, µε ποια χαρακτηριστικά;
ΓΕ: Δεν θα έλεγα ότι η οικονοµική κρίση έχει δηµιουργήσει αναταράξεις µεταξύ των σχέσεων των δύο µεγαλύτερων κλάδων της ελληνικής οικονοµίας, της βιοµηχανίας και του λιανεµπορίου. Το αντίθετο µάλιστα. Αυτοί που πραγµατικά ξέρουν τι θέλουν και από τις δύο πλευρές, καταλήγουν στην εξής µία επιλογή: απόλυτη συνεργασία. Η λύση στην αντιµετώπιση της κρίσης σήµερα είναι η συνεργασία, χωρίς υπερβολές από καµία πλευρά. Άλλωστε, όταν όλοι είναι στην ίδια όχθη του ποταµού, δεν έχεις λόγο να κολυµπήσεις απέναντι, το ρεύµα πλέον είναι δυνατό και δεν ξέρεις πού θα σε ξεβράσει. Εκτιµώ ότι το νέο τοπίο που έχει διαµορφωθεί µέσα από την κρίση, για τις πλείστες των περιπτώσεων, έχει µειώσει τις αναταράξεις και όσοι συνεργαζόµαστε, απολαµβάνουµε µια πολύ καλή… πτήση.
Και από την πλευρά της βιοµηχανίας και από την πλευρά του λιανεµπορίου, αυτοί που πραγµατικά ξέρουν τι θέλουν, καταλήγουν σήµερα στην εξής µία επιλογή: απόλυτη συνεργασία
ML: Ειδικά για τον κλάδο σας, πώς διαµορφώνονται οι συνθήκες; Η ελληνική αγορά είναι αρκετή ή ο εξαγωγικός προσανατολισµός είναι µονόδροµος;
ΓΕ: Κύριο χαρακτηριστικό του κλάδου είναι ότι οι συνολικές πωλήσεις σε επίπεδο όγκου παραµένουν οριακά σταθερές έως οριακά θετικές, σε αντίθεση µε τις αξίες πωλήσεων, που είναι πτωτικές λόγω των προσφορών από τις οποίες χαρακτηρίζεται ο κλάδος. Ο συνδυασµός της γεύσης, της απόλαυσης και της υψηλής θρεπτικής αξίας µε την προσιτή τιµή και την ταχύτητα – ευκολία παρασκευής, έχουν διατηρήσει σταθερή την προτίµηση των καταναλωτών στα προϊόντα του κλάδου. Από την άλλη, οι άπειρες συνταγές µε τις οποίες µπορεί να απολαύσει κανείς τα ζυµαρικά, αλλά και το πλήθος των σχηµάτων και των γεύσεων βοηθούν ακόµη περισσότερο. Νέες συνήθειες, νέες κατηγορίες, όπως τα Μelissa Ολικής Αλέσεως – Gluten Free – Pasta Kids – Tricolore καλύπτουν πλήρως ακόµη και τον πιο απαιτητικό µακαρονά. Περιθώρια πάντα υπάρχουν για ανάπτυξη, αρκεί το R&D να αφήσει τη φαντασία του ελεύθερη και να την παντρέψει µε τάσεις και συνήθειες. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ελλάδα σε ετήσια βάση είναι περίπου 10 κιλά, µε ένα συνολικό µέγεθος αγοράς στους 110.000 τόνους. Το 85%-90% των πωλήσεων γίνεται µέσω των σηµείων λιανικής, ενώ το υπόλοιπο µέσω της µαζικής εστίασης. Παράλληλα, ήδη από τη δεκαετία του 1980, η εξαγωγική δραστηριότητα της Melissa Κίκιζας είναι ιδιαίτερα σηµαντική. Σήµερα, διαθέτουµε πλέον τα ζυµαρικά µας σε περισσότερες από 35 χώρες σε ολόκληρο τον κόσµο, απευθυνόµενοι σε πάνω από 1.000.000.000 εν δυνάµει καταναλωτές, αυξάνοντας έτσι τις εξαγωγές µας µε ιδιαίτερα σηµαντικούς ρυθµούς ανάπτυξης. Οι κύριες χώρες εξαγωγικής δραστηριότητας της Melissa Κίκιζας είναι οι Πολωνία, Κύπρος, Βουλγαρία, Αγγλία, Βαλτικές χώρες, ΗΠΑ, Γαλλία, Γερµανία, Νότιος Αφρική κ.ά. και προσφάτως η Κίνα και η Ινδία. Σε χώρες όπως οι Βουλγαρία, Αλβανία και Κύπρος, η Melissa Κίκιζας κατέχει σηµαντικά µερίδια αγοράς που ξεπερνούν το 25%, µε επώνυµη παρουσία. Στην Πολωνία, η θυγατρική εταιρεία διανοµών Ατλάντα sp zoo διαθέτει τα προϊόντα µας, αλλά και άλλους οίκους, σε ολόκληρη τη χώρα. Οι εξαγωγές µας καλύπτουν το 25% του όγκου πωλήσεών µας και τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται µε µέσο ρυθµό 15% ετησίως. Στρατηγικός στόχος της Melissa Κίκιζας είναι η παραµονή της στην πρώτη θέση στην ελληνική αγορά, καθώς και η ατέρµονη ανάπτυξη της εξαγωγικής της δραστηριότητας παγκοσµίως.
ML: Το προηγούµενο διάστηµα ήταν µάλλον φτωχό συνολικά σε νέα λανσαρίσµατα. Πώς κινείται στο θέµα αυτό η Melissa Κίκιζας; Τι νέο ετοιµάζει;
ΓΕ: Για τη Melissa Κίκιζας δεν υπάρχει φτωχό διάστηµα νέων λανσαρισµάτων. Το εµπορικό τµήµα σε συνεργασία µε το R&D και την παραγωγή της εταιρείας βρίσκονται σε συνεχή αναζήτηση κάλυψης των αναγκών των Ελλήνων, αλλά και των απανταχού µακαρονάδων! Τα τελευταία χρόνια κάθε έτος έχει και τη σφραγίδα της Melissa Κίκιζας. Το 2007 λανσάραµε τα Ζυµαρικά Ολικής Άλεσης, το 2008 τα Pasta Kids, το 2009 τα Bio-λογικά Ζυµαρικά, το 2010 τα Ζυµαρικά Gluten Free, το 2011 τα Lasagne και Tricolore, το 2012 αναλάβαµε την αποκλειστική αντιπροσωπία των προϊόντων Heinz στην Ελλάδα µε το Νο1 κέτσαπ στον κόσµο. Το 2013 ήταν µια χρονιά, που η οµάδα της Melissa Κίκιζας δούλεψε σκληρά σε συνεργασία µε την Αµερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης για να επιλέξει τα καλύτερα ελληνικά χωράφια. Καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς επιβλέψαµε την εφαρµογή των ορθών πρακτικών καλλιέργειας και, µε τη βοήθεια ενός πλήθους αγροτών που συµµετείχαν στο πρόγραµµα συµβολαιακής καλλιέργειας, πήραµε ένα εξαιρετικής ποιότητας σιτάρι, µε το οποίο φτιάχνουµε τα ζυµαρικά Μέλισσα Χρυσή Επιλογή, µε το χρυσαφένιο χρώµα, την ξεχωριστή γεύση και τη µοναδική ποιότητα βρασµού. Όλα αυτά σε µια premium συσκευασία µε µεγάλη διαφάνεια, γιατί δεν έχουµε να κρύψουµε τίποτα, το αντίθετο µάλιστα, προτρέπουµε τους καταναλωτές σε κάθε σύγκριση. Αυτή είναι ακόµα µια καινοτοµία της Melissa Κίκιζας, για τον καταναλωτή που αναζητά προστιθέµενη αξία σε ό,τι επιλέγει, είναι απαιτητικός και δεν συµβιβάζεται στα θέµατα ποιότητας. Για τον καταναλωτή που είναι ενηµερωµένος, προτιµά τα ελληνικά premium προϊόντα, αναζητά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και µια µοναδική εµπειρία σε κάθε του επιλογή.