ML: Η βάση της Κρι Κρι στην ελληνική αγορά είναι η Βόρεια Ελλάδα. Πώς διαμορφώνονται οι επιδόσεις σας στην υπόλοιπη Ελλάδα; Σχεδιάζετε επιπλέον κινήσεις ή συνεργασίες που θα σας επιτρέψουν μεγαλύτερη διείσδυση;
ΠΤ: Η Κρι Κρι ξεκίνησε το 1954, πριν από 60 χρόνια, στις Σέρρες, όπου και συνεχίζει να διατηρεί την παραγωγική της βάση, πιστή στις αρχές της και ενισχύοντας την περιφερειακή και τοπική οικονομία του νομού. Σήμερα έχουμε παρουσία σε όλη την Ελλάδα. Τα κίτρινα ψυγεία παγωτών Κρι Κρι κάθε χρόνο αυξάνονται, σήμερα φθάνουν τα 12.000 σημεία, είναι εξαπλωμένα σε όλους του νομούς της χώρας στην ηπειρωτική και στη νησιωτική Ελλάδα, καθώς διαθέτουμε δίκτυο με συνεργάτες σε όλους τους νομούς. Τα γιαούρτια μας επίσης έχουν παρουσία σε όλες τις μεγάλες και μικρομεσαίες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα να μπορούν να τα προμηθευτούν οι καταναλωτές μας σε όλη την επικράτεια.
Είμαστε υπέρμαχοι των συνεργασιών και το έχουμε αποδείξει με τις συνεργασίες μας με εταιρείες όπως η ΙΟΝ και η Μars, με τις οποίες έχουμε συνεργαστεί σε επίπεδο ανάπτυξης προϊόντων co-branded (ΙΟΝ) και σε επίπεδο διανομής (Mars). Επιζητάμε συνεργασίες που θα έχουν οφέλη για την εταιρεία μας και θα είναι στο πλαίσιο των στρατηγικών που έχουμε χαράξει για τα επόμενα χρόνια.
ML: Θα λανσάρετε νέα προϊόντα ή θα επιμείνετε στην ενίσχυση της γκάμας που ήδη διαθέτετε; Σκέφτεστε την επέκταση σε νέες κατηγορίες;
ΠΤ: Όπως ανέφερα και πιο πριν σχετικά με τα προϊόντα, προχωράμε ενισχύοντας την υπάρχουσα γκάμα μας στις κατηγορίες όπου δραστηριοποιούμαστε, επικοινωνώντας στους καταναλωτές μας τα ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα (όπως το γάλα ημέρας στα γιαούρτια μας) και τη γνώση μας για τις γευστικές απαιτήσεις των Ελλήνων καταναλωτών παγωτού, που ως ελληνική εταιρεία γνωρίζουμε καλύτερα από τους υπόλοιπους «παίκτες» της αγοράς.
Ταυτόχρονα, βέβαια, δεν σταματάμε να διερευνούμε τις υπόλοιπες κατηγορίες γαλακτοκομικών και ποτέ δεν αποκλείουμε την είσοδό μας σε μια νέα δραστηριότητα που θα είναι σύμφωνη με τη στρατηγική μας και θα είναι στο πλαίσιο της υγιούς και κερδοφόρας ανάπτυξής μας.
ML: Πώς κρίνετε την κατάσταση τόσο στην ελληνική αγορά τώρα όσο και στον κλάδο σας; Πιστεύετε ότι υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης; Αναμένετε αλλαγές;
ΠΤ: Η ελληνική αγορά παγωτού έχει μειωθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια. Φέτος η πτώση της ήταν μεγαλύτερη του 10% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και μάλιστα παρά τη μεγάλη αύξηση της τουριστικής προσέλευσης. Η έντονη εποχικότητα που τη χαρακτηρίζει και ο επηρεασμός από τις καιρικές συνθήκες ήταν οι παράγοντες που συντέλεσαν στην πτώση αυτή. Στο γιαούρτι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σχετική σταθερότητα. Δεν περιμένω μεγάλες αλλαγές στην πορεία της αγοράς γιαουρτιού, ενώ στο παγωτό η τουριστική περίοδος και οι καιρικές συνθήκες καθιστούν την οποιαδήποτε πρόβλεψη ριψοκίνδυνη.
ML: Η αγορά γάλακτος ειδικά, τα τελευταία χρόνια, είναι «ταραγμένη». Πρόσφατα, μάλιστα, είχαμε μια νέα σελίδα στον «πόλεμο» των εταιρειών με το «γάλα ημέρας». Ποια είναι η θέση σας σ’ αυτήν;
ΠΤ: Η εταιρεία μας στον τομέα του γάλακτος δραστηριοποιείται μόνο στον νομό Σερρών και μόνο στην κατηγορία του φρέσκου λευκού και σοκολατούχου γάλακτος. Έτσι, λοιπόν, για το γάλα ημέρας μπορώ να σας μιλήσω όχι για την κατηγορία του γάλακτος, αλλά μόνο για το γιαούρτι όπου δραστηριοποιούμαστε και πρώτοι μιλήσαμε για τη χρήση του.
Τα γιαούρτια Κρι Κρι παράγονται στο εργοστάσιό μας στις Σέρρες από γάλα ημέρας που συλλέγεται καθημερινά από τις κοντινές φάρμες του νομού. Ακριβώς επειδή το γάλα φτάνει στην Κρι Κρι μέσα σε λίγες ώρες, του αρκεί μία παστερίωση μόνο, ένα εξαιρετικό πλεονέκτημα για τη διατροφική αξία των γιαουρτιών Κρι Κρι, καθώς έτσι διατηρούνται όλα τα θρεπτικά συστατικά του γάλακτος, τα οποία συμβάλλουν σε μια σωστή διατροφή. Στη συνέχεια, το γάλα εντάσσεται στην παραγωγική διαδικασία στις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της Κρι Κρι και, έπειτα από τους αυστηρούς ποιοτικούς ελέγχους, ακολουθεί η πήξη. Όλη αυτή η διαδικασία ολοκληρώνεται και το γιαούρτι κλείνεται στο κεσεδάκι του σε λιγότερες από 24 ώρες. Αυτό είναι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα στο γιαούρτι, που δεν αντιγράφεται και που πρώτοι επικοινωνήσαμε στους καταναλωτές.
Καινοτομία, διαφοροποίηση, εξωστρέφεια και ανθρωποκεντρική πολιτική: αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι
που συνέβαλαν στη θετική μας πορεία
ML: Οι ανακατατάξεις στο λιανεμπόριο και η άνοδος των private label προϊόντων σάς έχουν επηρεάσει; Σε τι θέση βρίσκεται τώρα η Κρι Κρι;
ΠΤ: Παρακολουθούμε με προσοχή τις εξελίξεις στο λιανεμπόριο. Σχετικά με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αυτό που θα ήθελα να σας αναφέρω είναι ότι παρότι τα μερίδιά τους κινούνται ανοδικά, δεν έχουν φτάσει στα επίπεδα των ευρωπαϊκών αγορών. Εκτιμώ ότι θα συνεχιστεί η άνοδός τους, αλλά όχι με έντονους ρυθμούς όπως τα τελευταία χρόνια. Εμείς ως Κρι Κρι παράγουμε το μεγαλύτερο μέρος από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα γιαούρτια και στα παγωτά στην ελληνική αγορά. Σημαντικές ευκαιρίες, κυρίως στο ελληνικό γιαούρτι, υπάρχουν και σε μεγάλες αλυσίδες στην Ευρώπη. Η άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας δεν επηρέασε τα μερίδιά μας στα δικά μας επώνυμα προϊόντα. Αντίθετα, δημιούργησε ισχυρότερες στρατηγικές συνεργασίες με το οργανωμένο λιανεμπόριο.
ML: Πώς κρίνετε το επιχειρηματικό περιβάλλον συνολικά; Πιστεύετε ότι υπάρχουν μέτρα που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τη θέση των εταιρειών, ειδικά στην εξαγωγική τους δραστηριότητα;
ΠΤ: Το επιχειρηματικό περιβάλλον σήμερα μετά την έντονη κρίση των προηγούμενων ετών και αφού έφτασε στον πάτο, έχει αρχίσει να βελτιώνεται αργά. Δυστυχώς πολλές φορές, ενώ με απλά πράγματα και μέτρα μπορεί να δοθεί ώθηση σε μια οικονομία ή σε κλάδους οικονομίας, αντιμετωπίζουμε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις στη δημόσια διοίκηση, που αποτελούν τροχοπέδη. Προσωπικά αυτό που θα ήθελα θα ήταν να υπήρχαν ταχύτερες διαδικασίες, λιγότερη γραφειοκρατία, αποφασιστικές κινήσεις από πλευράς πολιτείας, σταθερό φορολογικό σύστημα, τήρηση των θεσμικών κανόνων.
ML: Με αφορμή συνολικά την πορεία της Κρι Κρι από το 1954, οπότε και ιδρύθηκε, μέχρι σήμερα, τι είναι αυτό που μπορεί να «ανεβάσει επίπεδο» μια οικογενειακή επιχείρηση;
ΠΤ: Η Κρι Κρι ξεκίνησε το μεγάλο ταξίδι της το 1954 από τις Σέρρες με το παγωτό σαν πρώτη δραστηριότητα, με τα παραδοσιακά καροτσάκια. Το 1992 ξεκινήσαμε δειλά δειλά το παραδοσιακό γιαούρτι. Η μικρή παραγωγή, γύρω στα 500 κιλά τη μέρα, φιλοξενούνταν σε εγκαταστάσεις του παγωτού, με διανομή στην τοπική αγορά των Σερρών. Έχοντας αποκτήσει εμπειρία και γνώση, αποφασίσαμε να μπούμε στην αγορά του βιομηχανικού γιαουρτιού πριν από 10 χρόνια, το 2004, συναντώντας πολύ δυνατές μάρκες με υψηλά μερίδια. Χωρίς ουσιαστική διαφοροποίηση στο προϊόν δεν θα είχαμε καμία τύχη. Έτσι, αφού ερευνήσαμε την αγορά, αποφασίσαμε και δημιουργήσαμε κάτι που δεν υπήρχε, μια νέα κατηγορία, το οικογενειακό γιαούρτι με τη μάρκα Σπιτικό.
Μόνο η αλλαγή συσκευασίας, όμως, δεν έφτανε. Αξιοποιήσαμε το γεγονός ότι η εύφορη κοιλάδα των Σερρών είναι πρώτος επαρχιακός νομός σε παραγωγή γάλακτος. Η γύρω περιοχή μας παράγει το 50% του συνολικού εγχωρίως παραγόμενου γάλακτος. Η συλλογή φρέσκου γάλακτος λοιπόν από μια ακτίνα 50 χλμ. σημαίνει φρεσκάδα, χωρίς επιπλέον θερμική επεξεργασία και ταλαιπωρία της πρώτης ύλης, και ότι όλα αυτά τα πλεονεκτήματα μεταφέρονται στο τελικό προϊόν. Σημαίνει ότι μπορούμε να συλλέγουμε το φρέσκο γάλα, να το παστεριώνουμε και να το φτιάχνουμε γιαούρτι μόνο σε 24 ώρες, εγκλωβίζοντας έτσι όλη τη φρεσκάδα στο τελικό προϊόν. Θέλοντας να πάμε ένα βήμα παραπάνω, πιστοποιήσαμε τα αγροκτήματα με τα οποία συνεργαζόμαστε σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο IFA, ώστε οι αγελάδες να τρέφονται αποκλειστικά με μη μεταλλαγμένες ζωοτροφές.
Έτσι, δημιουργήσαμε ένα μοναδικό συγκριτικό πλεονέκτημα: γιαούρτι Κρι Κρι με 100% ελληνικό φρέσκο γάλα, από πιστοποιημένα αγροκτήματα του νομού Σερρών, που συλλέγεται, περνά από επεξεργασία και γίνεται γιαούρτι μόνο σε 24 ώρες. Δημιουργήσαμε ένα γιαούρτι που φέρνει τον τόπο της αγνότητας δίπλα στον καταναλωτή.
Τα αποτελέσματα, μας δικαίωσαν: οι πωλήσεις του γιαουρτιού είχαν ετήσια μεταβολή 23% την τελευταία πενταετία και τα μερίδιά μας στην ελληνική αγορά τετραπλασιάστηκαν. Επίσης, ανταποκρινόμενοι στη μεγάλη ζήτηση για ελληνικό γιαούρτι από το εξωτερικό, ξεκινήσαμε εξαγωγές σε πάνω από 16 χώρες, λανσάροντας με επιτυχία τη μάρκα YOGOOD krikri.
Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση σαν διοίκηση στη βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος. Η βράβευση της Κρι Κρι στον διαγωνισμό για το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον, Best Work Place το 2007 και το 2011, καθώς και η τιμητική διάκριση στο 12ο Συμπόσιο Ανθρώπινου Δυναμικού το 2009 της KPMG, ήταν αποτέλεσμα της ανθρωποκεντρικής μας πολιτικής (δωρεάν παιδικός σταθμός για τα παιδιά των εργαζομένων, κατασκηνώσεις, μεταπτυχιακά). Θέλουμε ο εργαζόμενος να αισθάνεται περήφανος που εργάζεται στην Κρι Κρι, ώστε και αυτός να φροντίζει με τη σειρά του να παράγει τα καλύτερα προϊόντα.
Στην Κρι Κρι προσπαθούμε να διατηρούμε ένα κλίμα που συνδυάζει τη φιλικότητα και την οικειότητα μιας οικογενειακής επιχείρησης με την ασφάλεια και τις προοπτικές μιας δυναμικής εταιρείας, δημιουργώντας ένα εργασιακό περιβάλλον το οποίο παρακινεί τον εργαζόμενο. Προσπαθούμε να προσελκύουμε, να υποκινούμε, να εμπνέουμε και να αξιοποιούμε ταλαντούχους ανθρώπους της περιοχής μας. Καινοτομία, διαφοροποίηση, εξωστρέφεια και ανθρωποκεντρική πολιτική: αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι που συνέβαλαν στη θετική μας πορεία.