ML: Εκτιµάτε ότι η ελληνική αγορά µπίρας µετατοπίζεται από τη «ζεστή» στην «κρύα» αγορά; Διακρίνετε κάποια τάση σ’ αυτό το σηµείο;
ΑΣ: Δεν έχουµε αξιόπιστα στοιχεία για αυτό το θέµα. Η αύξηση του ΕΦΚ οδήγησε τους εστιάτορες να απορροφήσουν εκείνοι τον φόρο. Εµείς τους δίνουµε διέξοδο έχοντας ανταγωνιστικότερη τιµή, χωρίς να έχουµε την ανάγκη να πληρώσουµε royalties σε κάποια πολυεθνική εταιρεία του εξωτερικού. Η κατά κεφαλήν κατανάλωση µπίρας στην κρύα αγορά βλέπουµε ότι παραδοσιακά ήταν υψηλή, ενώ βλέπουµε ότι γενικότερα η κατανάλωση µπίρας κερδίζει µερίδιο αγοράς και την αγάπη του καταναλωτή.
ML: Ειδικά στο θέµα των εξαγωγών, την ώρα που διεθνώς καταγράφεται συγκέντρωση στα χέρια κολοσσών πολυεθνικών, ποιες είναι οι δυνατότητες που υπάρχουν για µια ανερχόµενη ζυθοποιία όπως η ΕΖΑ;
ΑΣ: Πράγµατι παρατηρείται µεγάλη συγκέντρωση µεριδίων στα χέρια 2-3 κολοσσιαίων πολυεθνικών, οι οποίες µε έντονα ολιγοπωλιακό καθεστώς κυριαρχούν σε πολλές χώρες της παγκόσµιας αγοράς, µε εγχώρια παραγωγή και συνήθως υψηλές τιµές. Παράλληλα, εµφανίζονται στην Ευρώπη λίγες µεγάλες αναπτυσσόµενες ανεξάρτητες βιοµηχανικές µονάδες µε έντονη εξωστρέφεια, µε σύγχρονες παραγωγικές εγκαταστάσεις, που διασφαλίζουν καλό κοστολόγιο και ποιοτικά προϊόντα. Στην Ευρώπη διακρίνουµε 4-5 µεγάλες εταιρείες που διατηρούν µεγάλο µερίδιο στη χώρα τους. Πάνω σε αυτό το επιτυχές πρότυπο εκτιµούµε ότι µπορεί να βασιστεί η ελληνική επιχειρηµατικότητα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές χώρες, είτε στη βαλκανική χερσόνησο είτε στη λεκάνη της Μεσογείου, εστιάζοντας σε πρώτη φάση σε χώρες όπου υπάρχει γεωγραφική εγγύτητα νοοτροπίας και στις παραδοσιακά καλές σχέσεις µε τη χώρα µας. Εξάλλου, η ελληνική επιχειρηµατικότητα είναι διατεθειµένη και έχει αποδείξει ότι µπορεί να κάνει εξαγωγές ελληνικών προϊόντων προβάλλοντας τη χώρα µας σε διεθνές επίπεδο. Η εταιρεία µας, στοχεύοντας στην εξωστρέφεια και την ανάπτυξη στο εξωτερικό, κυνηγώντας project και ευκαιρίες, αναπτύσσει δύο νέα καινοτόµα προϊόντα µε στόχευση στις αγορές του εξωτερικού, τη σειρά O’Soul και το New Yorker. Η σειρά O’Soul -σε 7 διαφορετικές γεύσεις- αποτελεί τη νέα πρόταση της εταιρείας στα ποτά χωρίς αλκοόλ µε βάση τη βύνη. Η γενική ιδέα πίσω από το σχεδιασµό της σειράς O’Soul (από την αραβική-περσική λέξη osoul = αρχές) είναι, αντίθετα µε τον ανταγωνισµό, ο εναγκαλισµός της πολιτιστικής ταυτότητας της ευρείας Μέσης Ανατολής – µιας ταυτότητας που γαστρονοµικά φέρει πολλά κοινά στοιχεία µε την αντίστοιχη ελληνική και αποτελεί την µοναδική πρόταση premium µάρκας στον χώρο των ποτών βύνης στη Μέση Ανατολή. Είµαστε υπερήφανοι για την ανάπτυξη ενός ακόµα διεθνούς premium σήµατος, του New Yorker, και που ένας καταξιωµένος επιχειρηµατίας του χώρου µας εµπιστεύθηκε και µας επέλεξε για στρατηγικούς συνεργάτες. Πρόκειται για µια lager µπίρα στην κατηγορία των summer beers, σε διάφανη φιάλη, µε µεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.