ML: Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για την πορεία της ζήτησης το 2016; Αλλά ακόμα κι αν αυξηθεί η ζήτηση, θα ισορροπήσει η αγορά;
ΑΖ: Έχουμε μια μεγάλη απειλή αυτήν τη στιγμή στην οικονομία, που λέγεται αποπληθωρισμός, ο οποίος κινείται με ρυθμό της τάξης του 1,5%. Εμείς θέλουμε να υπάρχει πληθωρισμός της τάξης του 1,5%-2% για να υπάρξει αναθέρμανση της οικονομίας και να μπορεί να ικανοποιηθεί και η ζήτηση. Έχω την εντύπωση ότι, αν υπάρξει σταθεροποίηση στο πολιτικό περιβάλλον, ο καταναλωτής θα αρχίσει να αγοράζει. Προϋπόθεση όλων αυτών είναι να εμπεδωθεί σταθερό πολιτικό κλίμα, που θα μας μεταδώσει εμπιστοσύνη και βεβαιότητα, προκειμένου να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τη δημοσιονομική μας τακτοποίηση και να εμπνεύσουμε τις ξένες αγορές. Αν γίνει αυτό, τότε οι τράπεζές μας θα μπορούν να δανείζονται και στη συνέχεια να διοχετεύσουν χρήμα στην ελληνική οικονομία, γεγονός που τελικά θα αναζωπυρώσει τη ζήτηση.
Υπερσυγκέντρωση δεν υπάρχει, αλλά μιλάμε πλέον για καινούργια σχήματα λιανεμπορίου που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες καταναλωτικές απαιτήσεις
Κακώς έχουμε συνδέσει την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών με τη διοχέτευση χρήματος στην πραγματική οικονομία. Οι κρίσεις αντιμετωπίζονται με δύο τρόπους και εκεί οφείλουμε να εστιάσουμε, στις επενδύσεις και στην ποσοτική χαλάρωση. Αντίθετα εμείς ως χώρα, ως κυβέρνηση, εστιάζουμε σε σκληρή εμπροσθοβαρή δημοσιονομική προσαρμογή που αφορά κυρίως περικοπές μισθών και συντάξεων και αυξήσεις φόρων, δίχως επιπρόσθετα να κάνουμε μεταρρυθμίσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που δύσκολα η χώρα θα βγει από την κρίση.
ML: Τι προτείνετε για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια;
ΑΖ: Πρόκειται για βραδυφλεγή βόμβα. Ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων βρίσκεται στο 51% του συνόλου επιχειρηματικών και καταναλωτικών δανείων -και αυτό το ποσοστό αναμένεται να επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα. Θα πρέπει προφανώς να γίνει επαναδιαπραγμάτευση των δανειακών συμβάσεων με όσες από τις επιχειρήσεις κρίνονται βιώσιμες. Να ξέρετε, πάντως, ότι οι τράπεζες εξακολουθούν να δανείζουν τις σωστές επιχειρήσεις, όπως και τα νοικοκυριά.
ML: Άρα ξεχωρίζουμε τις εταιρείες σε υγιείς και μη.
ΑΖ: Όπως ακριβώς ξεχωρίζουμε και τις τράπεζες, έτσι θα πρέπει να υπάρχει και διαχωρισμός μεταξύ των εταιρειών, με βάση και το αντικείμενο, αλλά και την προοπτική τους. Στο σημείο αυτό μάλιστα θα ήθελα να αναφέρω πως η κρίση δημιούργησε καινούργια ήθη επιχειρηματικότητας, με την τεχνολογία να βοηθά τον καταναλωτή ο οποίος έχει αρχίσει να ψάχνει, να συγκρίνει και να απαιτεί. Οι εταιρείες θα πρέπει να σπεύσουν να προσαρμοστούν στις νέες αυτές συνθήκες.