Αλλάζουν οι πασχαλινές καταναλωτικές συνήθειες, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση – αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η έρευνα βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ από τις μεγάλες λιανεμπορικές και αφορούν τις τιμές της Μεγάλης Εβδομάδας.
Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2020 δεν παρουσιάζει μεταβολή (-0,4%). Η τιμή του τυπικού πασχαλινού καλαθιού του 2020 υπολογίζεται στα 53,66€, σε σχέση με το 2019 που ήταν στα 53,86€. Παράλληλα το μέσο εύρος τιμών εντός των εξεταζόμενων κατηγοριών παραμένει υψηλό με 32%, καταδεικνύοντας ότι οι καταναλωτές για άλλη μία χρονιά έχουν πρόσβαση σε μεγάλο εύρος εναλλακτικών επιλογών. Σημαντικό ρόλο αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών.
Ελάχιστες οι διακυμάνσεις στις τιμές
Η τιμή του αρνιού στα supermarkets την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να παρουσιάσει ελάχιστες διακυμάνσεις. Συγκεκριμένα, η μέση τιμή του αρνιού αναμένεται να είναι κατά 0,19€ μειωμένη (-3%) το 2020 σε σχέση με το 2019 στα 5,80€ έναντι 5,99€ κατά μ.ο. Αντίστοιχα, η τιμή του κατσικιού αναμένεται να είναι μειωμένη κατά 0,09€ (-1%) το 2020 σε σχέση με το 2019 στα 6,48€ ανά κιλό κατά Μ.Ο. έναντι 6,57€. Βέβαια, όπως καταγράφεται στα στοιχεία της έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, η κατανάλωση αρνιού και κατσικιού αναμένεται να είναι μειωμένη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις. Ακόμα, ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο. Επίσης, δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές – εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο.
Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στον κλάδο των supermarket με τα ανταγωνιστικά κανάλια (π.χ. κρεοπωλείο, λαϊκή αγορά κ.λπ).
Η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων supermarket από την υπόλοιπη αγορά (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την τιμή του αρνιού) είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών, καθώς και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές.
Μεταβολή στις πασχαλινές καταναλωτικές συνήθειες
Το ΙΕΛΚΑ πραγματοποίησε έρευνα καταναλωτών, με δείγμα 1.050 ατόμων την περίοδο 1 – 3 Απριλίου 2020 με θέμα τις πασχαλινές καταναλωτικές συνήθειες. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας έχουν επηρεάσει και τις αγοραστικές αλλά και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού. Πολλές και έντονες αλλαγές καταγράφονται στις προβλέψεις των καταναλωτών σε σχέση με το τι θα κάνουν το φετινό Πάσχα.
Συγκεκριμένα:
- Περίπου 1 στους 2, δεν θα ταξιδέψει εκτός των αστικών κέντρων. Αυτό σημαίνει ανάμεσα σε άλλα και γεωγραφική ανακατανομή της δαπάνης των νοικοκυριών.
- Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα. Το 2019, το 67% ή 2 στους 3 καταναλωτές συμμετείχαν σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό πέφτει το 2020 στο 3%. Αντίθετα το ποσοστό των καταναλωτών που θα συμμετέχουν σε τραπέζι κάτω των 10 ατόμων, ανεβαίνει από το 38% στο 52%. Τέλος, το 31% που επέλεγε τον κλάδο της εστίασης, το 2020 πρακτικά μηδενίζεται λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας.
- Αυξάνεται η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Έτσι, το ποσοστό των καταναλωτών που θα αγοράσει γλυκά από ζαχαροπλαστείο πέφτει από το 53% το 2019 στο 39% το 2020. Επίσης, το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 51% στο 62%. Ακόμα, το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 67% στο 80%.
Τέλος, όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, το σούβλισμα του αρνιού πέφτει από το 58% στο 13%. Το ψήσιμο στον φούρνο αποτελεί την εναλλακτική λύση και ανεβαίνει από το 34% στο 67%. Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερων ποσοτήτων, αλλά και διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος.
Τα αντιπροσωπευτικά προϊόντα του πασχαλινού τραπεζιού
Τα προϊόντα που αναλύθηκαν είναι τα αντιπροσωπευτικά του πασχαλινού τραπεζιού για τους Έλληνες καταναλωτές. Η επιλογή τους έγινε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς με πολυετή εμπειρία στον χώρο. Τα προϊόντα που εξετάστηκαν είναι: Αρνί Ελληνικό, Κατσίκι Ελληνικό, Αυγά 6αδα, Τσουρέκι, Ξύδι, Αλεύρι για όλες τις χρήσεις, Μουστάρδα, Φέτα, Γιαούρτι, Κρασί Μοσχοφίλερο, Μπύρες, Πατάτες, Ντομάτες, Βούτυρο, Μαρούλι, Φύλλο κρούστας, Αναψυκτικό τύπου Cola.