Τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας έχουν επηρεάσει τις αγοραστικές και διατροφικές συνήθειες, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από 25 – 27 Μαρτίου, με δείγμα 1.050 ατόμων. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι:
- 4 στους 10 καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα και για άλλους εκτός από το δικό τους νοικοκυριό,
- Το 39% αγοράζει για άλλα συγγενικά πρόσωπα, π.χ. γονείς, ενώ ένα 8% δηλώνει ότι αγοράζει για άλλους τρίτους, π.χ. γείτονες.
Μακροχρόνιες επιλογές
Δραστικά έχουν επηρεαστεί άλλωστε και οι λόγοι επίσκεψης στο supermarket. Σε σύγκριση με τα αποτελέσματα προηγούμενης μέτρησης του ΙΕΛΚΑ, παρουσιάζουν μείωση σχεδόν όλοι οι δευτερεύοντες λόγοι επίσκεψης: προσφορές (-27%), βόλτα (-22%), αγορά έτοιμου φαγητού (-8%), και φαγητό της ίδιας ημέρας (-9%).
Αντίθετα παρουσιάζουν αύξηση η πιο «μακροχρόνια» επιλογή των εβδομαδιαίων αγορών/προμηθειών από 74% σε 85% και η πιο «έκτακτη» επιλογή της έλλειψης κάποιου προϊόντος από 46% σε 57%. Οι δύο τελευταίοι λόγοι επίσκεψης αποτελούν πλέον και τις κυρίαρχες αιτίες για έξοδο προς το supermarket με τα πιο υψηλά ποσοστά.
Αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες
Παράλληλα, καταγράφονται τα πρώτα σημάδια αλλαγών στις διατροφικές συνήθειες. Το 49% του κοινού δηλώνει ότι μαγειρεύει περισσότερο. Σε αντίθεση το 29% δηλώνει ότι μαγειρεύει λιγότερο, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 44% της προηγούμενης εβδομάδας. Η εξέλιξη αυτή είναι αναμενόμενη λόγω της μείωσης της αγοράς της εστίασης.
Παρότι κατά κανόνα η αύξηση της μαγειρικής σχετίζεται με πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες κάτι τέτοιο δεν απεικονίζεται στα δεδομένα. Το 23% δηλώνει ότι τρέφεται πιο υγιεινά, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με το 34% της προηγούμενης μέτρησης. Η τάση αυτή αποδίδεται στην μακροχρόνια παραμονή των καταναλωτών στο σπίτι, η οποία αυξάνει τον αριθμό των γευμάτων, την κατανάλωση ζάχαρης, σε συνδυασμό με μειωμένη σωματική άσκηση.
Λιγότερες ημέρες νηστείας
Τέλος, σημαντική διαφοροποίηση καταγράφεται στις ημέρες νηστείας του 2020 σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Συγκεκριμένα το 27% των καταναλωτών δηλώνει ότι δεν θα νηστέψει φέτος έναντι 24% τα προηγούμενα χρόνια. Το 14% μόνο συγκεκριμένες ημέρες, έναντι 12% τα προηγούμενα χρόνια. Το 52% θα νηστέψει τη Μεγάλη εβδομάδα έναντι 54% τα προηγούμενα χρόνια, και το 8% όλη τη σαρακοστή έναντι 10% τα προηγούμενα χρόνια. Οι ημέρες νηστείας (κατά μ.ο.) αναμένεται να είναι μειωμένες κατά 13% από 8,3 ημέρες σε 7,2 το 2020. Η μεγαλύτερη διαφοροποίηση καταγράφεται στην ηλικιακή ομάδα 56-65 ετών.