Σε ρυθµούς ανάκαµψης κινούνται οι 250 µεγαλύτερες εταιρείες καταναλωτικών ειδών παγκοσµίως, µε βάση τις επιδόσεις τους το προηγούµενο έτος. Το τοπίο στις αγορές, όµως, αλλάζει, καθώς αυξάνεται η τάση συγκέντρωσης, όπως δείχνει ο αυξανόµενος αριθµός εξαγορών και συγχωνεύσεων, ενώ η επαναφορά των εταιρειών ηλεκτρονικών προϊόντων σε υψηλές επιδόσεις δείχνει ότι αλλάζει και το προφίλ της καταναλωτικής συµπεριφοράς.
Παρά την επιβράδυνση της παγκόσµιας οικονοµίας, οι 250 µεγαλύτερες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων κατέγραψαν πωλήσεις άνω των 3,1 τρισεκατοµµυρίων δολαρίων το 2012 (που αφορά στα λογιστικά έτη που έληξαν τον Ιούνιο 2013). Αυτό είχε ως αποτέλεσµα ένα µέσο µέγεθος εταιρείας ύψους 12,5 δισ. δολαρίων, σύµφωνα µε την 7η ετήσια έκθεση για τις Παγκόσµιες Δυνάµεις του κλάδου των Καταναλωτικών Προϊόντων που δηµοσιεύτηκε από την Deloitte.
«Οι προοπτικές ανάπτυξης για τις εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων υπέστησαν το τίµηµα των αναταράξεων της παγκόσµιας οικονοµίας. Τόσο στις ανεπτυγµένες αγορές όσο και στις οικονοµίες που βασίζονται στις εξαγωγές, η συνολική ανάπτυξη του κλάδου ήταν πολύ πιο υποτονική το 2012 συγκριτικά µε το 2011 και το 2010», σχολίασε ο Dr. Ira Kalish, Chief Global Economist της DTTL. «Από την άλλη πλευρά, είναι καθησυχαστικό να βλέπουµε την κερδοφορία να ενδυναµώνεται, παρά την αύξηση των τιµών των πρώτων υλών. Από τις 224 εταιρείες, µόνο οι 19 ανακοίνωσαν ζηµιές το 2012».
Ίσως το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της έκθεσης αφορά στην αυξηµένη τάση συγκέντρωσης που παρατηρείται στον κλάδο, καθώς ενισχύεται η τάση για εξαγορές και συγχωνεύσεις. Παρά την εύθραυστη παγκόσµια οικονοµική ανάκαµψη, η έκθεση παρατηρεί ότι επενδυτές µε επαρκή χρηµατοδότηση συνέχισαν να αναζητούν ευκαιρίες εξαγορών και συγχωνεύσεων, που ενδυναµώνουν τις στρατηγικές τους θέσεις. Το 2012 έκλεισαν 1.298 συµφωνίες από εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, περισσότερες από τις 1.274 που σηµειώθηκαν το 2011 και τις 1.117 το 2010. Για το 2013, µέχρι τις 22 Φεβρουαρίου 2014 είχαν ανακοινωθεί 1.182 συµφωνίες. Η αύξηση των συµφωνιών φαίνεται να ενθαρρύνθηκε από τη βελτιωµένη διαθεσιµότητα πιστώσεων, τα χαµηλά επιτόκια, τη µεγαλύτερη κινητικότητα στις κεφαλαιαγορές και -σε κάποιες περιπτώσεις- στα σηµαντικά ταµειακά αποθέµατα των εταιρειών. Τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια έδειξαν ανανεωµένο ενδιαφέρον στα καταναλωτικά προϊόντα. Σε µια από τις µεγαλύτερες εξαγορές του κλάδου τροφίµων, η H.J. Heinz εξαγοράστηκε τον Ιούνιο 2013 από την Berkshire Hathaway (του γνωστού µεγαλοεπενδυτή Warren Buffet) και τη βραζιλιάνικη επενδυτική εταιρεία 3G Capital για 28 δισ. δολάρια. Η 3G και η Berkshire συµµετέχουν εξίσου στη Heinz.