Ο κύκλος έκλεισε
Τα χρόνια της οικονοµικής ευηµερίας (έστω και ψεύτικης) δηµιούργησαν τις κατάλληλες συνθήκες για την επανάσταση του εµφιαλωµένου κρασιού στην Ελλάδα. Οι νέοι παραγωγοί βρήκαν την ευκαιρία που γύρευαν για να φτιάξουν πιο ποιοτικά, πιο σύνθετα, αλλά -ως επακόλουθο- και ακριβότερα κρασιά. Τα περιοδικά και ο τύπος στήριξαν την προσπάθεια και οι στήλες γευσιγνωσίας εµφανίζονταν η µία µετά την άλλη. Ο κόσµος έµαθε να πίνει κρασί (στην καλύτερη περίπτωση) και να ζητά επώνυµα µια ετικέτα της µόδας (στη χειρότερη περίπτωση). Ήταν η εποχή που το να ψωνίζεις κρασί από το σούπερ µάρκετ (ο µπακάλης είχε αρχίσει να βγαίνει σιγά σιγά στη σύνταξη) δεν ήταν και ό,τι καλύτερο, ήταν η εποχή που οι παραγωγοί δεν επιθυµούσαν να διακινούνται τα κρασιά τους (τουλάχιστον οι καλές ετικέτες) από τα ράφια των σούπερ µάρκετ, δίπλα στο τυρί, το ρύζι, το γάλα και τον καφέ, αλλά από επώνυµες κάβες και εστιατόρια.
Επιστροφή στην εποχή µας. Η οικονοµική κρίση έχει χτυπήσει το κρασί και έχει αλλάξει για ακόµα µια φορά το τοπίο. Το κρασί δεν είναι πια είδος καθηµερινής ανάγκης, αλλά δυστυχώς είδος πολυτελείας. Το χύµα ανακτά το χαµένο έδαφος, αυτή τη φορά όχι τόσο από άγνοια ή έλλειψη εναλλακτικής όσο από ανάγκη. Οι Έλληνες παραγωγοί έχουν προσαρµοστεί στις συνθήκες. Τα επώνυµα εµφιαλωµένα κρασιά είναι πλέον στα ράφια των σούπερ µάρκετ και οι καταναλωτές περιµένουν µε ανυποµονησία την επόµενη εβδοµάδα προσφορών που σχεδόν κάθε µήνα βρίσκει κανείς στις µεγάλες αλυσίδες, µε εκπτώσεις που φτάνουν το 30% ή και το 40%. Πλέον ο µεγάλος όγκος εµφιαλωµένων κρασιών διακινείται µέσα από το σούπερ µάρκετ και η συζήτηση για το αν το δίκτυο αυτό είναι το κατάλληλο γι’ αυτήν την κατηγορία ή όχι, είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.
Αυτοί που αντιδρούν είναι πολλοί και έχουν εν µέρει τα δίκια τους: το κρασί δεν είναι ένα ακόµα καταναλωτικό προϊόν, είναι ένα µοναδικό προϊόν µε ιδιαιτερότητες και µυστικά, απαιτεί γνώση και ειδική διαχείριση για να δώσει το µέγιστο που µπορεί, δηλαδή συνθήκες που η πλειονότητα των σούπερ µάρκετ δυσκολεύεται να προσφέρει. Όµως, το να προσπαθείς να σταµατήσεις την πορεία αυτή είναι αδύνατο, όπως δεν µπόρεσαν να σταµατήσουν τη βιοµηχανική ή την τεχνολογική επανάσταση οι αρνητές τους. Στο εξωτερικό τα σούπερ µάρκετ είναι εδώ και χρόνια το βασικό κανάλι πώλησης κρασιών και, όπως πάντα, µε κάποια καθυστέρηση η τάση αυτή έφτασε εδώ και κάποια χρόνια και στην Ελλάδα.