Οι αγορές και οι κανόνες
Οι αγορές για τις οποίες η πιστοποίηση Halal είναι απαραίτητη ή σημαντική είναι μεγάλες. «Σήμερα ο κόσμος του Ισλάμ αριθμεί περί τα 1,8 δισ. μέλη διεθνώς, αποτελώντας την πλειοψηφία σε περίπου 70 χώρες του κόσμου. Και στις υπόλοιπες χώρες, όμως, οι μουσουλμάνοι είναι μια υπολογίσιμη μειοψηφία, την οποία οι τοπικές κοινωνίες οφείλουν να σέβονται και να λαμβάνουν υπόψη τους», αναφέρει ο κ. Βασσάρας, και επισημαίνει: «Ενδιαφέρον έχει η περίπτωση της Ευρώπης, όπου οι μουσουλμάνοι υπολογίζονται σε 50 εκατ. και αποτελούν το περίπου 5% του συνολικού ευρωπαϊκού πληθυσμού. Ιδιαίτερα σε ορισμένες χώρες (π.χ. Ρωσία, Γαλλία, Γερμανία, Βρετανία) οι πληθυσμοί αριθμούν αρκετά εκατομμύρια, αποτελώντας μία ιδιαίτερα ελκυστική αγορά στόχο για την τοπική βιομηχανία τροφίμων».
Παρότι, όπως και οι χριστιανοί, οι μουσουλμάνοι χωρίζονται σε δόγματα (πέντε τον αριθμό – Σουνίτες, Σιίτες, Σούφι, Αχμαντίγια και Ιμπάντι με τα δύο πρώτα να αριθμούν το μεγαλύτερο ποσοστό) και παρά τις διαφορές τους σε θέματα θεολογίας, τα βασικά χαρακτηριστικά της πίστης είναι τα ίδια σε όλες τις ομάδες και δεν διαφοροποιούνται ιδιαίτερα στο θέμα των τροφίμων Halal. Έτσι, υπάρχουν χώρες με πλειοψηφία τους Σουνίτες, όπου είναι υποχρεωτική η πιστοποίηση, όπως επίσης και άλλες χώρες με πλειοψηφία τους Σιίτες, όπου ισχύει το ίδιο.
«Η σημασία που προσδίδουν στην πιστοποίηση έχει περισσότερο να κάνει με την παράδοση και τις διατροφικές αξίες όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί τις προηγούμενες δεκαετίες, παρά στο δόγμα της πίστης που ανήκουν. Συνεπώς είναι σημαντικό για τις ελληνικές εταιρείες να αντιληφθούν την πιστοποίηση Halal όχι τόσο ως υποχρέωση, αλλά ως ευκαιρία να απευθυνθούν σε μία μεγάλη πληθυσμιακή ομάδα με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και να την αξιοποιήσουν ως ένα διαβατήριο για αξιοσημείωτη αύξηση των εξαγωγών τους», τονίζει ο κ. Βασσάρας.
Σε ποιες χώρες, όμως, η πιστοποίηση Halal είναι προαπαιτούμενο και σε ποιες ανταγωνιστικό πλεονέκτημα; «Υπάρχει μία μεγάλη ασάφεια σχετικά με τις χώρες στις οποίες είναι απαραίτητη η πιστοποίηση halal, για να εξάγουμε προϊόντα τροφίμων», σημειώνει ο κ. Βασσάρας, «και η απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν είναι πάντα προφανής. Οι χώρες γενικά χωρίζονται σε 3 κατηγορίες:
- Στις χώρες με νομοθετικά κατοχυρωμένη υποχρέωση της πιστοποίησης κατά το πρότυπο Halal για την εισαγωγή προϊόντων σε αυτές (π.χ. Μαλαισία, Ταϊλάνδη, Ινδονησία, Αλγερία).
- Στις χώρες όπου η πιστοποίηση Halal είναι συνήθως απαιτητή από τα δίκτυα διανομής (π.χ. Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Σαουδική Αραβία, Αίγυπτος).
- Τέλος, σε χώρες όπου η ύπαρξη πιστοποίησης είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα παρά υποχρέωση (π.χ. Τουρκία, Ινδία και οι ευρωπαϊκές χώρες με μεγάλους μουσουλμανικούς πληθυσμούς)».
Ο κ. Βασσάρας επισημαίνει: «Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίδεται στην αξιοπιστία του Φορέα Πιστοποίησης (HCB = Halal Certification Body) και άρα στην αξία του σήματος (halal logo) που εκείνος παρέχει προς χρήση στον πιστοποιούμενο. Σε ορισμένες χώρες υπάρχει η υποχρέωση της αναγνώρισης του HCB από εθνικούς φορείς της χώρας, ώστε να επιτρέπεται η εισαγωγή των προϊόντων που εκείνος πιστοποιεί. Σε άλλες χώρες το ίδιο το δίκτυο διανομής έχει την απαίτηση το HCB να είναι αναγνωρισμένο από τα διεθνή φόρα και τους μεγαλύτερους εθνικούς οργανισμούς Halal. Άρα εκτός από τη λήψη του πιστοποιητικού, οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες πρέπει να εξετάζουν και την αξιοπιστία του HCB πριν αποφασίσουν για τον συνεργάτη που θα επιλέξουν. Η εταιρεία Halal Certification Services GmbH, την οποία επισήμως εκπροσωπώ για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, διαθέτει όλες τις παραπάνω εθνικές και διεθνείς αναγνωρίσεις Halal».