Η αντοχή που παρουσίασε σε όλα τα χρόνια της κρίσης η κατηγορία των γαλακτοκοµικών δοκιµάστηκε περισσότερο την τελευταία χρονιά. Μάλιστα, η πίεση στην κατανάλωση άγγιξε και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η κατηγορία δεν έχει χάσει την «ηγεµονική» της θέση στην ελληνική αγορά και η κινητικότητα στις υποκατηγορίες συνεχίζεται.
Οι καταναλωτές, προσπαθώντας να διαχειριστούν καλύτερα τις αγορές τους, δεν παρουσιάζουν σταθερότητα και «πίστη». Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Nielsen Scan Track Plus η αγορά των γαλακτοκοµικών προϊόντων στο σύνολό της δεν εµφανίζει την ανθεκτικότητα των προηγούµενων χρόνων, µε τις υποκατηγορίες της να υποχωρούν έναντι των αντίστοιχων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Είναι εµφανές, επίσης, πως οι καταναλωτές, προσπαθώντας να διαχειριστούν καλύτερα τις αγορές τους, δεν παρουσιάζουν σταθερότητα και «πίστη». Για παράδειγµα, υποκατηγορίες όπως το γιαούρτι, τα επιδόρπια και το βούτυρο εµφανίζουν αρνητική ή θετική µεταβολή από τη µία χρονιά στην άλλη. Συνολικά, η κατηγορία παρουσιάζει αρνητική µεταβολή της τάξης του 2,3% στις πωλήσεις σε αξία και 2,4% στις πωλήσεις σε όγκο (αφορά το δωδεκάµηνο Οκτώβριος 2012-2013). Αντίστοιχα το προηγούµενο διάστηµα η αγορά εµφάνιζε ανθεκτικότητα σε σχέση µε την υπόλοιπη αγορά και οι όποιες διακυµάνσεις αφορούσαν κυρίως στο εσωτερικό υποκατηγοριών που χαρακτηρίζονται από προϊόντα απόλαυσης και όχι βασικής διατροφής.
Όσον αφορά στις κατηγορίες:
- Η αγορά του γάλακτος –λευκό και σοκολατούχο- σηµείωσε αρνητική µεταβολή στις πωλήσεις σε αξία κατά 3,2% και σε όγκο 3%. Αντίθετα, το γάλα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να παρουσιάζει θετική εικόνα, σηµειώνοντας αύξηση στις πωλήσεις σε αξία κατά 5,5% και σε όγκο 4,6%. Αξίζει να αναφέρουµε πως το αντίστοιχο δωδεκάµηνο 2011-2012 η αύξηση ήταν διψήφια (25,5% στις πωλήσεις σε αξία και 19,3% σε όγκο).
- Τα συσκευασµένα τυροκοµικά παρουσίασαν πτώση 2% σε αξία και 1,8% σε όγκο, ενώ τα µεταβλητού βάρους συνέχισαν την ίδια πτωτική πορεία µε το προηγούµενο δωδεκάµηνο, της τάξης του 4,7% (4,8% το προηγούµενο δωδεκάµηνο 2011-2012). Όµως, η συγκεκριµένη υποκατηγορία εµφανίζει το µεγαλύτερο ποσοστό ανάπτυξης στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, παρουσιάζοντας διψήφια ανάπτυξη, τόσο σε αξία (15,7%) όσο και σε όγκο (13,3%).
- Η αγορά του γιαουρτιού κρατά ακόµα τις δυνάµεις της σε οριακό επίπεδο, παρουσιάζοντας µικρή µεταβολή κατά 0,7% σε αξία και 1,1% σε όγκο. Αντίστοιχα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της υποκατηγορίας παρουσίασαν πτώση κατά 6,8% στις πωλήσεις σε αξία και 7,1% στις πωλήσεις σε όγκο.
- Το βούτυρο, που µέχρι τώρα κρατούσε αντιστάσεις, παρουσίασε πτώση στις πωλήσεις σε αξία κατά 4,5% και σε όγκο κατά 2,7%. Η πτώση συνεχίστηκε και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αυτή τη φορά καταγράφοντας απώλειες υψηλότερες από το αντίστοιχο προηγούµενο δωδεκάµηνο, και µάλιστα διψήφιες (17,2% στις πωλήσεις σε αξία και 11,7% στις πωλήσεις σε όγκο).
- Τέλος, δύο υποκατηγορίες που δεν χαρακτηρίζονται ως προϊόντα βασικής διατροφής, όπως τα επιδόρπια και η κρέµα γάλακτος, παρουσιάζουν διαφορετική συµπεριφορά. Τα επιδόρπια κατέγραψαν συνεχόµενη διψήφια πτώση (10,1% σε όγκο και 9,5% σε αξία), ενώ η κρέµα γάλακτος παρουσίασε θετική εικόνα της τάξης του 3,1% στις πωλήσεις σε αξία και 2,2% στις πωλήσεις σε όγκο. Όσον αφορά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, και οι δύο υποκατηγορίες παρουσίασαν θετική µεταβολή.